Recenzia – HADONOS – Weightless (2022)

Popradská kapela HADONOS vydala na jeseň minulého roka dlhohrajúcu dosku „Weightless“, ktorú chlapci nahrávali v SPK štúdiu. HADONOS sú pomerne mladou kapelou, ktorá svoj vznik datuje na rok 2020, ale nepochybujem, že chlapci hrávali už dávno predtým ako založili súčasnú zostavu. Názov kapely mi bol od začiatku povedomý, ale pomyslela som si, že som ho proste videla na nejakom plagátiku z koncertu. Keď som však začala pátrať (rozumej hodila som slovo hadonos do google), prvou zmienkou bolo, že ide o trináste súhvezdie zvieratníka. Ale ak sa povie zvieratník alebo zverokruh, väčšinou nás napadne 12 znamení, ktoré sú rozložené do 12-tich mesiacov roka a nejakým nezmyselným spôsobom nám na základe dňa narodenia hneď od počiatku prisúdia charakteristiky osobnosti, temperament a dokonca aj náchylnosť na ochorenia. Vždy som „milovala“ astrológiu. Ale predstavte si, hadonos je trinástym súhvezdím zvieratníka, ktoré sa do výberu magických 12 znamení už nedostalo. Na oblohe však svieti stabilne. Ktovie akú symboliku v tom vidí samotná kapela.

Úvodné omáčky máme za sebou, tak sa poďme vrhnúť na album s názvom „Weightless“. Obal krásne korešponduje s titulom, keďže je na ňom mucha (alebo iný hmyz), ktorá s veľkými ťažkosťami nesie na svojom „chrbte“ cigaretu. Album obsahuje osem skladieb, texty sú v angličtine a minutážou mierne presahuje 25 minút, čo je taký priemer. Niekedy je menej viac, z čoho by si mali brať príklad niektoré kapely cez hodinu trvajúcimi nahrávkami, ktoré sa často ani nedajú vypočuť do konca. Doska štartuje skladbou „Instinct“ a na základe prvých sekúnd by si človek pomyslel, že si pustil nahrávku nejakej shoegaze kapelky. No následne sa rytmika zmení a od pôvodného žánrového tipu sme na míle ďaleko. Áno, niektoré gitarové riffy, postupy a rytmika vám môžu pripomenúť grungové kapely, ale ani zďaleka s Popradčanmi neostaneme v jednej žánrovej škatuľke. Vokál je príjemne chrapľavý a práve grunge je preň veľmi úrodnou pôdou. Ale naprieč celou doskou naďabíte na thrashové, crossover, či hard rockové prvky a nahrávka sa tým stáva veľmi rozmanitou. Pozvoľne sa nesúcu úvodnú skladbu s rockovým drajvom, chytľavým refrénom a príjemným gitarovým sólom strieda nakopávačka „Drowning“, ktorou sa nesie crossoverový sekačkový rytmus, ale pritom krásne melodický refrén je opäť veľmi chytľavý. A to sme len pri druhej skladbe! S každou ďalšou skladbou dokazujú chlapci obrovský talent pre tvorenie hitoviek. Myslím také tie koncertné odrhovačky, ktoré si s nimi bude spievať celý klub. Tretia hitovka „Mindless Puppet“ bola vydaná aj ako singel ešte pred samotným vydaním dosky a má všetko, čo by mala dobrá skladba pre širšie publikum obsahovať. Ústredná gitarová linka je jednoduchá, ľahko zapamätateľná, no má obrovský drajv a spolu s vystupňovaným vokálom občas až do screama vás proste zdvihne zo stoličky a musíte skákať a kričať. Refrén je znova totálne spevavý, skvelo nafrázovaný a skladba pôsobí aj vďaka nemu veľmi dynamicky. Vokalista vie vynikajúco narábať so svojimi hlasivkami, vie poriadne zaťať ale aj pohladkať, má super frázovanie aj anglickú výslovnosť, čo býva občas problémom niektorých kapiel s anglickými textami. Ďalšou skladbou je slaďáčik „Sunshine“, ktorým HADONOS iba potvrdzuje svoje kvality. Lebo predsa každá úspešná kapela potrebuje mať v repertoári minimálne jeden „ploužák“, haha. Akustická gitara vytvorila pokojnú atmosféru a zaujímavý efekt sólovej gitary ju doplnil ťahavým dojmom podporeným vysoko spievaným uuu-uuu-uuu v pozadí. A opäť tu máme skvelý refrén mocne sa zapisujúci do hlavy. Ploužák strieda groovy thrashovica „Scissors“, takže je možné badať aj nejaké metalové vplyvy. V tomto prípade, sa aj gitarové sólo snaží byť minimálne viac metalové ako v predchádzajúcich skladbách. Málo spomínam ten grunge, ale fakt ho až natoľko vo všetkých skladbách necítim. Až skladba „Delusion“ obsahuje takú echt grungovú gitarovú linku v refréne, ktorý je ako inak znova veľmi chytľavý. Ja naozaj neviem, či to už mám také opočúvané, ale fakt sa mi každá skladba zdá byť originálna a chytľavá iným spôsob. Každá skladba má svoju špecifickú atmosféru, ale pritom album ako celok pôsobí veľmi konzistentne, lebo práve tou pestrosťou v skladbách vás nestihne nudiť a v tom je jeho sila. Vidím tu naozaj veľa nápadov, veľa práce s melodikou, rytmikou a hlavne veľa práce s vokálom všeobecne. Všetko to spolu vytvára skvelú nahrávku, za ktorou cítiť nielen veľa práce, ale hlavne obrovské zanietenie a radosť z muziky. Z nahrávky srší veľmi pozitívna energia, čo si ja osobne veľmi cením aj keď je to veľmi subjektívne. Ale hodnotenie muziky neodborníkmi pomlčka fanúšikmi ako sme my, môže byť jedine subjektívne 😊.

Som veľmi rada, že som mohla recenzovať dosku, od ktorej som nič nečakala, no dostala som naozaj veľa. Okrem pocitu, že je v muzike stále čo ponúknuť, aj keď nie ste ultra progressive alternative avantgardná kapela, ale len hráte čo vás baví. Vždy to môže byť super a vždy si to nájde tých svojich fanúšikov. A pokiaľ vám nejde o svetovú slávu, tak aj tých zopár priaznivcov poteší. V prípade HADONOS sa už teraz teším na ďalšiu nahrávku. Som zvedavá akým smerom sa vydajú, aký štýl preváži v ich muzike nabudúce a aké hity nám ešte v budúcnosti prinesú.

Bandcamp

Autor: Petra