Recenzia – WICTIMS – Lorn Echoes (Slovak Metal Army, 2020)

Deathcore patrí medzi tie novšie metalové žánre a jeho priaznivci sa radia skôr k mladším vekovým kategóriám. Je mi jasné, že väčšina metalistov starej školy nie je z podobných žánrov veľmi nadšená, ale verím, že sa nájde aj mnoho skúsených metalových poslucháčov, ktorí dokážu oceniť aj takýto modernejší žáner. Ja si pamätám takmer presne, kedy som s touto odnožou death metalu prišla prvý raz do kontaktu. Bolo to vystúpenie americkej formácie CARNIFEX na Brutal Assaulte (možno rok 2009?), ktoré nás všetkých rozsekalo na malé kúsky a vďaka nim som začala vnímať tento žáner veľmi pozitívne.

Deathcoru upísala svoju aktivitu aj česká formácia WICTIMS a čuduj sa svete, vyzerá to tak, že na metalovej scéne funguje už od roku 2005. Chalani teda začali hrať už v časoch keď sa samotný deathcore len šplhal z podzemia na povrch a v súčasnosti najznámejšie mená tohto žánru ako DESPISED ICON, THY ART SI MURDER alebo WHITECHAPEL sa v tom období len začínali formovať. Aj napriek dlhšej existencií, WICTIMS zatiaľ vydali 4 EPčka, nejaké demá a splitko, no na debutový album si fanúšikovia museli počkať dlhých 15 rokov. Debutová doska „Lorn Echoes“ vyšla chalanom až tento rok a vydavateľsky sa pod ňu podpísal slovenský label Slovak Metal Army.

Album obsahuje spolu s introm 7 skladieb a jeho dĺžka sa mierne približuje k 30 minútam, čo v súčasnosti už nie je v prípade plnohodnotných albumov nič nezvyčajné, ale pri tak dobrej a kvalitnej muzike by človek kľudne vydržal aj dlhšie. Nemám síce doma fyzickú kópiu dosky, ale obal vyzerá veľmi zaujímavo, tajomne, a minimalisticky. Myslím, že sa veľmi vydaril a to isté sa dá povedať aj o zvuku, za ktorým stojí Tonda Smrčka Jr. zo Seabeast Production. Album znie brutálne, moderne, a vyvážene. Zvuk je naozaj masívny a viem si predstaviť ako by sa mi rozkmital všetok nábytok v byte, keby som si album pustila na poriadnej audio zostave. Jediné, čo mi úplne nevyhovuje je akýsi výškový zvuk gitár, ktorý z času na čas poriadne zareže do ušných bubienkov.

Chalanom to hrá naozaj solídne, nepochybne ide o zdatných muzikantov, ale musím povedať, že nezaostávajú ani v tvorbe štruktúry skladby. Skladby sú rozmanité a aj napriek tomu, že v nich máte natlačených nespočetne veľa prvkov, všetko je vyvážené a presne na svojom mieste. Breakdowny, ktoré sú základom deathcoru sú použité tak akurát, skladby sú skôr postavené na melódiách a prídavok synth elementov, či občasných symfonických pasáží buduje skvelú atmosféru naprieč celou doskou. Niektoré pasáže nasiaknuté black metalovými prvkami, ktoré podporuje aj vysoko položený uškriekaný vokál zasa len pridávajú albumu na pestrosti. Tieto prvky sa postupne stávajú v deathcore celkom bežnou záležitosťou, vnášajú do skladieb chlad a temnotu. Atmosféra albumu je skôr pochmúrna a názvy skladieb ako „Hate“, „Sinmaker“, či „No self-mercy“ naznačujú, že chalani sa v textoch zaoberajú skôr závažnejšími témami. Dve polohy vokálu sú v deathcore taktiež celkom bežné. Niekde ich zvláda jeden vokalista (Scott Lewis – CARNIFEX) a tu sa podľa vzoru takých DESPISED ICON o vokál delia dvaja speváci. A znova sa bavíme o rozmanitosti. Na jednej strane je priam až guturálny vokál, na strane druhej vysoký škrekot a k tomu chalani používajú aj zborové HC spevy. Po prvom vypočutí „Lorn Echoes“ som netušila, prečo ma práve tento album tak zaujal. Ale keď si to takto celé rozoberiem na drobné a zosumarizujem, tak proste obsahuje z každého žánru nejakú drobnosť, ktorá mi imponuje. Skladbám nechýba death metalová brutalita, precítená melodickosť a hardcorová dravosť. A všetko skvelo vyvážené.

Priznám sa, že deathcore nie je voľbou číslo 1, keď sa rozhodujem, akú muziku si pustiť cestou do práce. A na poslednom čisto metalcorovom koncerte som tak trpela, že som si povedala, že tieto moderné žánre idú čím ďalej tým viac mimo môj hudobný záber. Ale stále sú tu kapely, či albumy, ktoré si vypočujem s radosťou a „Lorn Echoes“ sa k týmto albumom v momente zaradil. Keby sa WICTIMS ocitli v klube niekde v okolí, určite neváham. Na živo to musí byť sto násobne väčší masaker! Vivat Slovak Metal Army!

WICTIMS onlajn:

„Lorn Echoes“ stream:

Autor: Petra