RECENZIA – split БУТ/INSISTENT – L’inphantile collective

Splitká sú fajn a v rámci undergroundových žánrov ako grind/crust/d-beat nie sú vôbec ojedinelým úkazom. S jediným nosičom získate nový hudobný materiál minimálne dvoch kapiel a prevedenie albumu býva zväčša unikátne. Z takýchto formátov sa stávajú raritky ako to nepochybne bude aj v prípade splitka dvoch českých grindových kapiel – Budějovickej bandy БУТ a Pražskej formácie INSISTENT, ktoré sa mi dostalo do rúk už pred nejakým časom.  Vydavateľstvo L’inphantile collective  sa postaralo o vydarený digipack, kde majú obe kapely dostatok miesta pre krátke info a dokonca texty skladieb. Aj napriek individuálnemu prístupu ku grafike obalu, sú obe strany digipacku ladené do čierno-biela a naozaj sa aj graficky jedná o vydarený kúsok do zbierky každého fanúšika grind coru.

Českú grindovú mlátičku БУТ sa mi podarilo vidieť naživo snáď len jedenkrát, a to na svojho času legendárnej akcii Moregore. Odvtedy sa mi zdá, že БУТ obľubujú hrať na koncertoch buď poslední, alebo v nekresťanských ranných hodinách, čo sa podpísalo na mojej absencii počas ich vystúpení. Napríklad aj tohtoročný Obscene Extreme zatvárali, ale po 4 dňoch intenzívneho festivalového vyčíňania videli ich šou naozaj len tí najvytrvalejší grindoví maniaci. Avšak pri počúvaní novinky „Understrike“ ma aj trochu mrzí, že som nevydržala až do konca. Nevinný detský smiech, vzápätí hučanie sirén, panika, nato chvíľa ticha tvoria sú predzvesťou atómového výbuchu, ktorý príde s tónmi prvej skladby „Zero“. Pánom už zo desať rokov na scéne srdce tlčie pre klasický grind core aký mne reže po každej stránke. Priamočiary, surový a dynamický, ale občas s prídavkom voľnejších pasáží, ktoré nechajú vyniknúť gitary a basu, a môžete sa pri nich pripraviť na ďalšie tlakové vlny spôsobené výbuchom atómovky. Vokál sa môže zdať na prvé počutie dosť obyčajný a nevýrazný, ale mne práve celkom vyhovuje táto poloha ala „Barney“. Zbory sú tiež vynikajúce, dodávajú skladbám taký nenápadný HC nádych. A pre mňa je úplná topka prítomnosť pasáží, ktoré obsahujú povedzme tomu „wormroťácke“ disharmonické gitary v pozadí. Proste je to materiál natlakovaný nápadmi, hudobnými zvratmi, nestihne vás nudiť, a osobne by som zniesla aj takú polhodinku.

INSISTENT na svojej prvotine ukázali odvrátenú tvár grind coru oproti jeho klasickej podobe ako v prípade БУТ. A treba podotknúť, že minialbum „Serenity of Suffering“ im pripravil výdatnú živnú pôdu pre ďalšie plnohodnotné záseky, ktoré dúfam čoskoro pribudnú na ich konte. Tento ledva 10 minútový materiál je totiž žalostne krátky. Pri každom ďalšom vypočutí sa mi zdá kratší, nestačí mi, som závislá a potrebujem vyššiu dávku! INSISTENT sú veľkým prekvapením a týmto albumom by mohli ašpirovať na cenu metalový nováčik roka. Vynikajúco skombinovali moderný death grind s ťažkotonážnymi sludgovými prvkami, ktoré vás nekompromisne a v pomalom tempe zadupú do zeme. Ale primárne sa tu hrá v zbesilom grindovom tempe, ktoré sprevádza ponurá death metalová gitara. A k tomu ešte bublajúca drnčiaca basa akoby mala struny ponorené do hnusného bahna. Milujem zvuk celej nahrávky (Dödsmord Studio, Anders Axelsson), všetko do seba zapadlo ako skladačka a výsledok je naozaj kvalitný. V neposlednom rade treba spomenúť vynikajúci vokál. Hlboký growl na pomedzí corového vokálu, ktorý sa rozteká na všetky strany ako husté lepkavé blato. Poslednú skladbu „Before The Flood“ mám asi najradšej, z HC tempa sa prejde do totálne ponurej a kanálnej sludgoviny sprevádzanej hnusným hlbokým vokálom a tempo sa spomaľuje až do úplného konca. Keď si to zrátame všetko dokopy aj spolu s pochmúrnym až strašidelným obalom dosky, INSISTENT vlastne prinášajú veľmi temnú a ponurú obdobu grind coru, čo je veľmi netradičné v týchto našich končinách.

Toto splitko je naozaj výdatné, ponúka dva rôzne pohľady na grind core a bolo zrodené v krajine, ktorá je snáď najväčším domovom tohto žánru. Na konci tejto recenzie si Vás dovolím pozvať na krst tohto skvelého počinu, ktorý sa uskutoční 2. novembra v pražskom klube 007 Strahov, kde obe kapely vystúpia spolu s hosťom  z Francúzska, kapelou WHORESNATION.

БУТ – Understrike

1. Zero
2. Engines Ignited