Rozhovor – Juraj Veles – „Predtým ako samouk, alebo človek, ktorému v kapele len niekto povedal „hraj to takto“ iba podporovalo hrozne veľa zlozvykov, ktoré dodnes vidím u mnohých muzikantov.“

Dnes pokračujeme v našom seriály o hudobníkoch, ktorí hrajú vo viacerých kapelách. Na rozhovor sme si zobrali Juraja, ktorý hrá vo viacerých slovenských kapelách na bass gitaru, ale nie len to. Ako to všetko stíha, v akých kapelách pôsobí, ako si dokáže zorganizovať svoj čas, či ako sa vôbec dostal k samotnému hraniu sa dozviete v našom rozhovore.

V ktorej kapele si začal a kedy prišiel zlom, keď si si povedal, že sa z poslucháča premeníš na hudobníka? Hráš v tejto skupine dodnes, alebo to je už len história?

Prvá kapela v ktorej som začal, ani nebola kapela, ale skôr zoskupenie nadšencov muziky v kamarátovej garáži. Cele to vydržalo asi 3 mesiace, kým to kamoša neprestalo baviť, a nepredal všetky nástroje. Aj tie ktoré neboli jeho :-D. Trvalo dosť dlho, kým som si povedal že chcem hrať, a ze chcem fungovať v nejakej kapele. Popravde mal som 18 keď som sa rozhodol, ze si kúpim basu, a založím si vlastnú kapelu. A tak sa aj stalo. Bol to black metal, kde sme sa vlastne len učili pesničky od kapiel ako Gorgoroth, Satyricon, Immortal, a podobne veci každému známe :-D. Bubeníkova matka nás všetkých mala za grázlov, a nakoniec mu zakázala hrať v kapele. Tak som hľadal, hľadal,a hľadal, dokonca mi bolo jedno aká to bude kapela, ale veľmi som chcel niekde hrať. Našiel som inzerát, že kapela „Daret“ hľadá basaka. Prišiel som, videl som, zahral som, a zostal som asi 2 mesiace :-D. Bol to celkom nápaditý projekt heavy/sympho metalu no s mojimi skúsenosťami 0 to bolo skôr trápenie. Potom som sa dostal do formácie rockovej kapely, ktorej názov si nie len ze už dávno nepamätám, ale tak isto už dávno neexistuje. Kapela hrala iba samé cover songy od black sabbath, guns and roses, etc.., čo mi vôbec nevadilo, a celkom ma to naučilo fungovať v kapele. Asi po roku som narazil na metalovú kapelu Diesel. To bola celkom dobra škola, a moje prvé skúsenosti s nahrávaním, festivalovým vystúpením, či originálnou tvorbou a písaní vlastných partov. Tato kapela stále funguje, aj keď ja už nejaké roky nie som jej súčasťou. Vždy si ich ale veľmi rád pozriem, keď niekde vystupujú, je to veľmi unikátna thrash/groove/death kapela.

Rottenatomy

V koľkých kapelách momentálne pôsobíš? Aký štýl v nich hráš?
Tu je odpoveď nejasná :-D. Plne aktívne mám 3 kapely, Darchaic – death metal,basa spev, Žriebädlo – black metal, basa backing vocal, Rottenatomy – death metal basa, jeden sólo projekt „Veles“ pagan black – basa, gitara, bicie,klávesy, sample, spev, Šecko :-D. Jedna on hold nesmrteľná kapela „Immorality“ – death metal/death grind – basa backing vocal. Dokončujem gitaru pre Liptovsky projekt „Retractomy„, čo je vlastne porn grind o jednom človeku, ktorý má všetko vymyslene, ale nevie to zahrať, tak požiadal mňa. Tak isto ma oslovila kapela „Samhain“ pre nahranie basovej linky, ale popravde, k tomu som sa ešte vôbec nedostal. A nahrávam rôzne party rôznych nástrojov pre mnoho kapiel a ľudí. To sa ale ani nedá všetko pamätať :-D. Najčastejšie mi niečo pristane na mail, s prosbou či to neviem nahrať, a poslať naspäť.

Koľko máš doma nástrojov a ktorý je tvoj primárny nástroj? Stalo sa ti, že si začal hrať napr. na bicie, ale

Žriebädlo

nakoniec sa tvojim primárnym nástrojom stala gitara?
Fúha….tak mám 4 gitary – každú inú, a na niečo iné, mám 7 bas gitár – tiež na rozlične použitie, a mám potom samozrejme midi klávesy, pre mňa potrebu čast bicích, jedny elektrické bicie (je to skôr len taky drum pad) drumbľu, zobcovú flautu, fúkaciu harmoniku,rôzne píšťalky, a ak sa tu začnem hrabať, istotne ešte niečo vytiahnem :-D. Ako svoj primárny nástroj beriem basu. Aj keď pravda je, že ak niečo skladám, alebo tvorím úplne nove linky, vždy beriem do rúk gitaru. Je to tak rýchlejšie, a vždy si spravím nejaký gitarový základ, do ktorého neskôr štrikujem ostatné linky. Basa mi príde ako nástroj, ktorý má najviac slobody. Dokonca mám pre niektoré songy v kapelách viac verzií ako niečo zahrať. Záleží dosť od nálady, ozvučenia (nebudem hrať zbytočne technicky ak hrám niekde bez poriadneho zvuku, lebo to bude potom len hluk) a celkovej atmosféry vystúpenia. Skôr ako preorientovanie sa na iný nástroj, sa mi stalo, že skorej hľadám nove techniky ako hrať na basu. Tu mi napríklad vždy otvára kopu možností moja bezpražcová 6-tka, ktorá má neuveriteľnú variabilitu hrania.

Darchaic

Máš doma/v skúšobni ešte svoj prvý nástroj? Aká je to značka a aká sa k nemu viaže história?
Môj prvý nastroj? :-D Tak ten bol predaný bez môjho vedomia, ako som už spomínal, lebo to kamoša nebavilo. Bola to katastrofálna gitara, ani neviem akej značky, ale bolo ju treba častejšie ladiť ako dýchať :-D. Dodnes si pamätám z nej len toľko, že bola biela, a pražce na spodnej strane krku trčali toľko, že som mal pocit že prídem o prsty :-D. Moja prvá basa bola o pár rokov neskôr Stagg Jazz Bass. Popravde, nebol to zlý nástroj, ale bola tak ťažká, že by ťa s ňou do lietadla nepustili, pre váhový limit :-D. Predal som ju asi rok po tom, čo som si kúpil moju prvú 5-ku, ktorú mám dodnes, a je to moja obľúbená basa – Schecter Omen Extreme 5 Diamond Series. Máme spolu veľa odžite, a dodnes ju používam v kapele Darchaic. Keď sme hrali na Topfeste v roku 2017, tak mi ju náhodou zvukár zhodil zo stojanu, a padla z pódia. Odvtedy má malú „Jazvu“ na krku.

Máš backround aj na ZUŠ alebo si samouk? Mal si v minulosti aj nejakého mentora, alebo učiteľa?
Dlho som nemal. Až kým som nenahral jeden album s kapelou Diesel. Tam bolo počuť, že naozaj musím začať niečo robiť, lebo tá nahrávka bola roztrasená, nevyrovnaná, nepresná. Začal som chodiť na hodiny k výbornému učiteľovi Jozefovi Madolovi, ktorý ma na hodinách vôbec nešetril, za čo mu naozaj veľmi ďakujem. Disciplína a drezúra bolo to, čo som naozaj potreboval. Dosť to zmenilo môj pohľad na hranie ako také. Ukázalo mi to kopu nových možností, a otvorilo mi to dvere aj do podstatne náročnejších a technickejších kapiel, a spôsobu hrania. Predtým ako samouk, alebo človek, ktorému v kapele len niekto povedal „hraj to takto“ iba podporovalo hrozne veľa zlozvykov, ktoré dodnes vidím u mnohých muzikantov. Dokonca som aj ja sám učil začiatočníkov a dával som im súkromne lekcie pre gitaru a basu, práve pre to, aby
ľudia predchádzali rovnakým chybám,aké som robil ja.

V Immorality

Ktorá postava zo sveta hudby je tvojim vzorom/inšpiráciou? Chcel by si niekedy dosiahnuť jeho úroveň?
Jednoznačne sú to lúdia ako Peter Tagtren, Dominic „Forest“ LaPointe a Alex Webster. Všetci traja sú mojim obrovským vzorom. Disciplína, tvorba, zápal pre muziku a nie len vystupovanie… Každý z nich spravil pre hudobný svet naozaj veľa, a každý z nich sa snaží pomáhať ako len vie ostatným ľudom a kapelám. Nehovoriac o tom, že sú sami o sebe geniálni muzikanti. Všetkých som už videl mnoho krát vystupovať, a spôsob akým si oni užívajú vlastné vystúpenia ma vždy dostane. Je na nich vidno, že ich to naozaj baví, a všetká tá drina, ktorá za tým je, za to naozaj stála.

Máš čas popri hudbe aj na iné aktivity? Čo robíš, keď práve necvičíš na nástroj, alebo nekoncertuješ? Máš priestor aj na nejaké ďalšie záľuby?
Toto je pri mojom harmonograme dosť náročné ale áno, ráno chodievam 4 až 6 krát do týždňa cvičiť. V pondelok večer – hrávam futbal, aj keď pri mne je to skorej len motanie sa dokola, a zavadzanie chalanom čo to vedia hrať :-D. Voľné chvíle sú väčšinou tie, kedy robím nejaké promo, alebo sa venujem aktivitám v Hellforge. Ale vlastním aj playstation a aj xbox, na ktoré úspešne sadá doma prach :-D. Samozrejme, keď je víkend bez koncertu, povinnosti, alebo nutných úkonov pre Hellforge, tak hrady, lesy, turistika. To milujem, ale nemám na to ani z ďaleka toľko času, ktorý by som chcel. A hrozne rád varím. Dokonca ma to ukľudňuje, a je to súčasťou môjho čiastočne zdravého životného štýlu, ktorý sa tak trochu snažím praktizovať.

Ako sa ti formoval hudobný vkus počas rokov pôsobenia v rôznych kapelách? Si otvorený vyskúšať projekty aj mimo svojho hlavného záberu?
Formovanie môjho hudobného vkusu je neustály proces. Nezáležalo len na tom, v akej kapele som aktuálne pôsobil, alebo akú akciu som organizoval, zvučil, alebo inak podporoval. Môj hudobný vkus je veľmi spektrálne otvorený, čo v podstate znamená, že som otvorený všetkému, čo ma zaujme, a čo má aspoň trochu zmysel. Raz som nahrával basovú linku pre jeden poľsky rap projekt, ktorý mal naozaj gule, a veľmi profesionálny postoj k práci. Bol to špinavý rap podobný 90-tkam v gangu. A tiež ma to dosť chytilo. Naneštastie sa ten projekt ani neuchytil, a rýchlo sa rozpadol. A ako som spomínal, naposledy ma oslovila kapela Samhain, ktorá je tiež niekde úplne inde.
Ľudia, ktorí ma poznajú vedia, že ja si dokážem vyhrabať svoj „kokaín“ takmer všade. Práve preto mám veľmi rád festival „Hradby samoty“, kde sa človek stretne od kultového black metalu, až po blast electro s čímkoľvek, a veľmi často sa mi stane, že ma osloví interpret, o ktorom som nikdy nepočul, a ani som nevedel že existuje nejaký podobný hudobný žáner :-D.

Ako si organizuješ svoj čas s jednotlivými kapelami? Skús nám trochu priblížiť svoj týždeň a prípravu na koncerty?
Ako som spomínal mám úplne striktný časový harmonogram.
5:20 vstávam a idem cvičiť
7:45 odchádzam do prace
16:30 – 17:15 odchádzam z prace – podľa toho s ktorou kapelou mám skúšku.
20:00 – 21:00 som doma.
Vždy keď je čas, tak sa snažím chytiť do ruky nastroj a ak odpadne skúška, aj tak si doma prejdem všetky songy, lebo na toto som tak trochu autista, a keď sa to malo ten deň hrať, tak sa to bude hrať :-D. Keď nie je nejaký koncert, vždy je nejaká aktivita pre Hellforge.

Kde a s ktorou kapelou ťa budeme môcť vidieť na pódiu najbližšie?
Nie je toho zase tak mnoho.
Keď som odpovedal na tieto otázky, tak prebiehala akcia Serpent´s Nest v Bratislave – Žriebädlo
27.4.2014 – Bomby na Nitru – Rottenatomy
25.5.2024 – Songs of hate – Darchaic
7-9.6.2024 – Flesh Party – Rottenatomy

Pomáhaš aj na mnohých akciách so zvukom vo Vomitor Sound. Aká je tu tvoja úloha?
Mojou primárnou úlohou je nezomrieť, a nenasrať Libora :). Moja práca je rozdelená na 2 časti. To čo je na pódiu, a to čo je za ním. Ľudia vidia to čo sa deje počas výmeny kapiel. Ťahanie káblov, chystanie mikrofónov, aparátov, krabičiek, samohrajok, kúzelných skriniek, a vecí ktoré nevedia často pomenovať ani ľudia, ktorí si ich tam priniesli. Dôležite je aby kapela bola na čas, správne, a pekne nachystaná. To je to, čo ľudia môžu vidieť. Potom im spravím odposluchy, a na pódiu mám takmer hotovo. Samozrejme, ak sa počas vystúpenia niečo stane, padne stojan, otočí sa činel, alebo niekto vybehne do priestoru kde nemá, či rozleje pivo do zásuvky, je moja práca to ihneď riešiť. Druhá čast mojej práce je príprava kapiel. Na akcie často prídu kapely, ktoré nemajú šajny koľká bije, a čo vlastne budú robiť. Je potrebné im hneď ukázať, kde majú parkovať, kde si majú zložiť veci, kde sa môžu najesť, vyprázdniť, osprchovať, opiť, a hlavne, kde si majú začať chystať aparát 15 minút pred vystúpením (toto je extrémne dôležité). Často krát sa stane, že kapela si niečo zabudla, stratila, alebo keď sú na turné, tak sa im niečo pokazilo, a potrebujú to riešiť. Vtedy začínam čarovať, a riešim veci, o ktorých sa ľuďom ani nesnívalo, a možno by mi ani nikto neuveril…ale o tom sa dá napísať aj cela kniha :-D. Samozrejme, 10 minút pred koncom upozorniť kapelu na čas. Týmto som dosť známy, a som v tom veľmi nekompromisný. Ak toto číta akokoľvek kapela, tak si musí uvedomiť, že čas nepustí. Ak je nejaké meškanie, tak si to odnesú všetci. Ľudia čakajú, ostatné kapely čakajú, ľudia pri technike čakajú, organizátor čaká. A keď mi niekto povie vetu „No a čo, máš v pi*i“, tak si vždy spomeniem na Liborovú vetu „ V pi*ci budem mať keď ta za 40 minút vypnem„.

Angažuješ sa aj v organizátorskej činnosti. Kde budeš tento rok buď pomáhať organizovať koncerty, alebo robiť svoj vlastný koncert?
Ako som spomínal, robil som akciu Serpents nest v Bratislave, 24.2.2024
Spoluorganizujem (aj keď takmer všetko robí Koza :-D ) Songs of hate – 25.5.2024Samozrejme, že rozlične spolupracujem na mnohých akciách, a snažím sa pomôcť kde sa dá. Najčastejšie práve ako stage manager.
Tento rok ma môžte stretnúť na:
2.3. – Burn Fest Trnava
27.6 – Bomby na Nitru
25.5 – Songs of Hate
1.6. – Angelus Fest
7-9.6. – Flesh Party
22.6. – Krupina ( názov akcie som zabudol )
29.6 – Antitrend
4-7.7. – Hradby samoty
19-20.7 – Burn fest open air
7-10.8. – Brutal Assault
24.8. – Jašterice
31.8. – Montana Metal Fest
A v priebehu roka toho ešte dosť pribudne, len nie všetko má pevný dátum :-D

Máš aj svoje vlastné vydavateľstvo Hellforge. Ako, kedy a prečo si sa ho rozhodol založiť?
Hellforge bol nápad na podnikanie presne keď začal Covid. Chcel som dať do poriadku hlavne svoje nástroje, a nakoľko som ich mal dosť veľa, videl som koľko je s tým práce. Do toho mi pár ľudí vravelo, ako im neladí gitara, alebo ako už nehrá tak ako predtým. Vzniklo to ako servis hudobných nástrojov. Časom som ale začal robiť omnoho viacej. Pod ceduľkou Hellforge som začal pomáhať so zvukom, organizáciou, supportom pre kapely, bookingom, propagáciou, a vydávaním kapiel. Hlavne som sa vždy snažil, a do dnešného dňa sa snažím pomáhať undergroundu najviac ako sa len dá. Je mnoho kapiel, ktoré sú naozaj talentované, a ktoré sa tomu chcú venovať, ale nemajú prostriedky, kontakty, skúsenosti a znalosti o tom, ako to reálne funguje. Sám si pamätám, aké to bolo, po mojej prvej nahrávke, keď nás nikto nechcel vydať, a koľko to stálo práce, aby o nás niekto vedel. Nechcem nikomu kaziť ilúzie, a ani nikoho demotivovať, ale na Slovensku, môžeš hrať akokoľvek dobre chceš, ak nikoho nepoznáš, a nikto nepozná teba, tak budeš hrať len pre kamarátov v miestnej krčme. Pomáham kapelám, ktoré nikdy nikde nehrali, nikdy o nich nikto nepočul, alebo kapelám, ktoré sa aspoň trochu snažia pretlačiť, aby sa mohli trochu zviditeľniť, aby mali viac koncertov, aby mohli konečne nahrať, a následne vydať vlastný materiál. Vždy každej kapele posuniem kontakt na ľudí čo pre mňa robia grafiku, čo pre mňa lisujú CD, čo pre mňa tlačia tričká, alebo ich tiež odporúčam do štúdia. Viem veľmi dobre sám aké to je, keď sa nemáš na koho obrátiť, a robím všetko pre to, aby si mladé a neskúsené kapely nemuseli prechádzať takým peklom, akým som si prešiel ja. Robím to pre to, aby undergroundová scéna mohla fungovať ďalej, a my sme mohli mať na scéne stále nové a zaujímavé kapely. Napĺňa ma to, a popravde, je to vec, ktorej by som sa chcel venovať neustále, a vytvoriť tak svoje „celoživotne dielo“ ako band support pre každého, kto chce niečo dosiahnuť.

Hellforge zároveň funguje aj ako servis nástrojov. Povedz nám teda nejakú zaujímavosť z tohto súdka? Doniesol ti niekto napríklad úplne rozpadnutú gitaru, ktorú chcel stoj čo stoj zachrániť? Mal si aj nejakého prominentnejšieho klienta z hudobného prostredia?
Hellforge tak vzniklo, a stále tak funguje. Popravde, veľmi veľa servisu robím práve ľudom, ktorých som niekde nahadzoval na pódium, a pri tej príležitosti som im vysvetlil, že ich inštrument potrebuje údržbu. Často krát sa mi ale stane, že mi niekto prinesie gitaru, ktorá keď bola nová stála 100 €, a bolo to len mrhanie drevom a časom pracovníka vo fabrike na tieto „dekorácie“ a chce, aby som ju celú prepražcoval, vymenil struny, narovnal krk, ošetril lak, prepajkoval konektory, a nech sa zmestime do 20 eur. Vtedy otváram internet, a ukazujem ľuďom cenu, koľko stoja nové pražce, koľko nové potenciometre, a miesto kde je najbližší smetiak, o ktorý môžu svoju gitaru oprieť…Raz mi jeden kolega v práci priniesol kus odlomenej hlavy z akustickej gitary, a spýtal sa, čo sa s tým dá robiť. Bola to gitara za 40 eur zo supermarketu, a nehrala ani keď bola nová, tak som mu vysvetlil, že je lepšie kúpiť si nový skutočný nástroj, za trošku viacej peniazí, ale keď chce, tak mu ju zalepím, a môže si ju zavesiť na stenu, lebo tato preglejka už nikdy hrať nebude. A popravde, toto sa mi stáva často, že niekto prinesie nástroj na šrot, a chce to zachrániť… to je ako keď ti niekto prinesie mŕtvy sukulent, a pýta sa, či mu voda pomôže…kamoš…vysyp ten kvetináč, a kúp si kaktus…A najväčšia hviezda, čo mi priniesla nastroj bol asi sám pán gitarista, môj sused a kamarát Roman Halmo, ktorý mi vlastne priniesol každý nástroj čo doma má, na údržbu :-D. Ale celkom často sa stáva, že práve na festival príde kapela, a majú problém s nástrojom, ktorý je potrebné riešiť na mieste. Takto som v backstage riešil už toľko nástrojov a aparátov, že sa to nedá ani spočítať.

Týmto ďakujem Jurajovi za tento podnetný rozhovor, prajem veľa síl do všetkých aktivít a vidíme sa spoločne na akciách!

Kontakty Hellforge:
https://www.instagram.com/Veles_hellforge_official
https://twitter.com/Veles_Hellforge_Official
https://www.facebook.com/profile.php?id=100064147022798

Kontakty na aktívne kapely:
Žriebädlo – https://www.facebook.com/zriebadlo
Darchaic – https://www.facebook.com/darchaicmetal
Rottenatomy – https://www.facebook.com/profile.php?id=61551502254494

Použité fotky – z FB stránok kapiel, Hellforge, Jurajovho účtu na FB, Mŕtvolka, Becky Stačí Photo

 

Avatar photo

Autor: Mrtvolka

Zdieľaj