Recenze – Mörghuul – Possessed By Demo (2022)

Copak se nám to tu vylouplo, nemají snad mývalové z brněnské zoo vycházky? Nenechme se zmást, i přes podobný puch máme co dočinění s novou smečkou drhnoucí metal toho nejoldschoolovějšího zčernalého zrna.

Mörghuul započali svoji nesvatou existenci již v roce 2019, ale až o dva roky později přišli s prvním promem v podobě singlu a EP The Beginning of Unholy Ride vydaném přesně v den pálení čarodějnic. Bylo nahrané v amatérském rapovém studiu, a opakovala se podobná situace jako když Mayhem nahrávali své legendární Deathcrush – nebyl zde nikdo povolaný se zkušenostmi, jak nahrávat metal, tudíž nahrávka disponovala ne zrovna kvalitním zvukem. Avšak, už tehdy bylo jasné, že se u nás bude jednat žánrově o docela velkou výjimečnost, protože zatímco v okolních státech se již semtam nořily kapely mající zalíbení v kombinaci Black, Thrash a Speed metalu a ortodoxní osmdesátkové estetice, zde žádný takový vlajkonoš nebyl. Během prodlevy mezi prvními nahrávkami a tímto počinem si zakládající členové Matěj Kunc (vokály) a Viktor Heža (kytara) ještě stihli skočit do jedné nejmenované blackmetalové kapely, ale brzy zjistili, že hraní se zapšklými  dědky opravdu není pro ně, a tak se plní motivace vrhli zpět na Mörghuul. Slovo dalo slovo, přidal se k nim ještě bubeník Dominik Šuchma z výborné mlátičky Refore, basák Adam a vrhli se za tím, co jejich srdcím bylo nejbližší.

Teď už k samotnému Possessed By Demo. Jedná se o opravdu kratičké demo o délce 13 minut, obsahující jednu instrumentálku a tři neurvalé skladby. Otvírací Outbreak Of Possession mi svými kytarovými pick slidy trošku připomíná kanadské Revenge, ale opravdu jen atmosférou, jinak vás psychicky připraví na následující tři vály. Podobné kytarové hluky jste mohli postřehnout i u ranných Sodom, kteří klukům posloužili jako nepopřitelná inspirace, i kdyby jen podvědomě. Již při první skladbě Hellborn vám Matěj ukáže, jak umí krásně zaútočit náhodnými ječáky a přiblížit se Schmierovi z Destruction, když si to zrovna usmyslí během skřetího lehce black metalového projevu. Celkově jsou vokály zvukově dosti zastřené, což je malinko škoda, ale demu to výrazně neubližuje, nějak se ty vykřičené hlasivky z festivalu zakrýt musí. Následující Sabbath Night mi přijde kytarově nejsilnější, tento vál obsahující prosté primitivní, ale efektivní riffy, musí naživo strhnout i mrtvého. Za zmínku stojí také rytmická sekce, která i přes celkovou syrovost nahrávky plyne přirozeně a zároveň nerozsypaně v plné síle. Vše zní přesně jak má, aniž by to ztratilo cokoli z lidskosti. Refrén vybízející ke skandování vám naservíruje finální Blessed Rapist. V její jedné části během závěrečné minuty dema otevřené nejšílenějším výkřikem, se vám kapela jakoby rozhodne namlátit co nejvíce, abyste si pamatovali, že si nemáte pouštět takové hovaďárny. Nebo taky jo. A opakovaně. Škoda jen, že nebyla ještě delší. Vím, že tady už budu znít jako veliký puntičkář, ale poslechově je mi velmi sympatický ten detail, že při již zmíněné agresivní části uslyšíte, jak skutečně začali do svých nástrojů (hlavně do basy) všichni více řezat, zachycuje to takový ten přirozený agresivní feeling, aniž by někdo musel dané části pro větší dramatičnost zesilovat.

Samotné zpracování kazety se nese v černobílém duchu, včetně promo fotek, ze kterých pochopíte tu narážku na mývaly z prvního odstavce. Hlavní artwork dnes pravděpodobně již nikoho ze židle nezvedne, přesto je ale na pohled příjemný a výstižný, jakoby reprezentoval fanoušky a jejich sevření v posedlosti tímto zčernalým oldschoolovým stylem. Jeho autorkou je Agáta Lžicarová a dávám palec hore. O fotky se postarala Eliška Navrátilová a ty zároveň slouží i jako skromný booklet a prostor pro texty. Ty se zaobírají celkem klasickými tématy alá sabaty, peklem, koitusy s čarodějnicemi a kritikou pokrytectví křesťanství.

Pokud vás baví kapely podobného ražení (Midnight, Abigail, Hellripper, Evilcult…), nebo vás prostě zajímá, co je na naší půdě nového, neváhejte Mörghuulu věnovat alespoň jedno protočení. Mimochodem, ve společnosti Hellripper je budete moci zachytit i na prvním dnu Obscene Extreme festu, k čemuž se asi nedá nic jiného, než gratulovat. Celkově, toto demo je skvělou vizitkou a je mi ctí ho vlastnit na kazetě vydané u Tapes Of Terror. Tímto kluky zdravím a těším se, až se vytasí s prvním albem, kde budou moci svoje nápady více rozvinout a přinést větší objem materiálu k posuzování.

Instagram

Mörghuul (facebook.com)

Possessed by Demo | Mörghuul (bandcamp.com)