Recenzia – Bongsilisk – The Hash Club – 2022

V lahodne zadymenom podzemí sa to hemží rôznymi potvorami. Z Weedsconsimu, teda pardón, z Wisconsinu sa naťahuje Bongzilla, u našich poľských susedov vyludzuje pekelné riffy Belzebong a jeden zaujímavý tvor sa udomácnil aj v našich končinách. Tmavými priestormi sa plazí Bongsilisk a hlási sa s debutovým EP The Hash Club.

Nahrávka vyšla pred rokom, ale keďže som sa k nej dostal až neskôr a zároveň mi dosť času trvalo napísanie recenzie, text čítate až teraz. Beriem to ako dobehnutie vecí z roku 2022, ktoré sa oplatia počúvať. A tajomne pôsobiace zoskupenie Bongsilisk do tejto skupiny určite patrí. Neviem, kto kapelu tvorí, môžete pátrať, ak chcete.

Štýlové zaradenie ako stoner doom metal veľmi dobre vystihuje hudbu Bongsilisk. Žáner sa na prílišnú inováciu nehrá, aj keď výnimky sa vždy nájdu. Ide viac o vytvorenie tej správnej hypnotickej atmosféry s využitím ťažkých gitarových riffov, duniacej basy a tvrdých úderov bicích, to všetko v rozvážnom tempe. EP The Hash Club takýto materiál prináša v bohatej miere, síce len tri skladby, ale je to takmer polhodina hudby. Žiadny vokál, čisto inštrumentálne kompozície sú doplnené len pár krátkymi samplami.

Rozvážne začínajúca jednotka T je mohutná, valivá, obmieňa sa len jemne a v plnej miere využíva hypnotickú monotónnosť. Základný riff krásne dopĺňa vysoký tón, ktorý sa vinie v úzadí, tento súzvuk spôsobuje zimomriavky a dvíha kvalitu o level vyššie. Dvojka H je o poznanie svižnejšia, variabilnejšia a chytľavejšia. Deje sa toho dosť, tempo sa viackrát vystrieda a skladba ukazuje iný prístup k stoner doomu ako predchádzajúca. Tretia C sa vráti k pomalému tempu, ktoré sa rozbehne až ku koncu. Využíva aj podobné prostriedky ako úvodná T. Necelá polhodina ubehne neuveriteľne rýchlo a žiadne zívanie a nuda nehrozí.

Určite ste si všimli tematicky vhodné pomenovanie skladieb, teda T, H a C. Na fyzickom nosiči takto priamo nazvané nie sú, ale digitálna distribúcia hovorí jasne. CD je spracované jednoducho, ale vkusne a všetkým stoner nadšencom ho odporúčam na doplnenie zbierky. Zvukovo je nahrávka na slušnom štandarde, hodne profesionálna a ťažko niečo vyčítať.

Hudobne neprináša The Hash Club nič zásadné, nové alebo inovatívne, ale to nebolo ani zámerom, ani to nikto nechce. Bongsilisk hrajú inštrumentálny stoner doom metal vysokej kvality a spĺňajú všetko, čo by som od takejto hudby očakával. Bonusom sú zaujímavé nápady a hypnotická, možno až prekvapivo temná atmosféra. Nemám problém CD otočiť viackrát za sebou a to veľa naznačuje!