Recenzia – Abyss, Besna – Split EP – Wolfmond Production – 2020

Splitu Nemcov Abyss a bratislavských Besna sa samozrejme venujem najmä kvôli druhým menovaným. Čo sa týka nemeckej bandy, tak doteraz som o nich nepočul a EP je prvým zoznámením. Kapelu Besna som prvýkrát registroval vďaka spoločnému koncertu s Catastrofy v Cyklokuchyni tuším v 2018, kde sa síce zvuk nevydaril, ale akcia to bolo výborná. Vtedy ma zaujal ručne robený recyklovaný obal ich debutového EP, ktoré doteraz občas vytiahnem z poličky a som rád, že som jeho majiteľom. Minulý rok pridali na svoje konto recenzované split EP.

Diskografia Abyss sa celkom podobá na zoznam slovenského partnera. Podľa archívov demo, EP a splitko s Besna. To vyšlo pod nemeckým vydavateľstvom Wolfmond Production a o artwork sa postaral francúzsky umelec Théo Braisaz.

Na nahrávke sú 4 skladby, logicky dve od Abyss, dve od Besna. Bol zvolený striedavý rým ABAB, čiže skladby idú na striedačku. Ak by niekomu nesedela jedna z kapiel, tak má smolu a bude musieť stále preskakovať. Nakoľko sa kapely vyjadrujú radšej na väčšej ploche, EP naberá celkom slušnú dĺžku takmer polhodiny. Ich spolupráca dáva zmysel, náladovo a prístupom sú si podobné, aj keď každá používa trochu iné prostriedky. Spája ich neagresívna a hypnotická atmosféra bez typicky black metalovej negativity a zla.

Abyss prinášajú slušnú melodicko death/blackovú víchricu, pričom najmä vokál je viac do čierneho kovu. Časté zmeny tempa s hojným využitím blast sypaníc prispievajú k postupnej gradácií motívov a budujú atmosféru. Výdatne je využitý efekt protikladu pomalých gitarových vyhrávok na pozadí blast beatov, a tiež pomalej melódie a rýchlej inštrumentácie, ako to napr. robia aj Gojira. Páči sa mi aj výrazný zvuk basgitary, ktorá sa aktívne zapája aj do vytvárania melódií.

Slováci v mnohých ohľadoch kontrastujú so svojimi kolegami. Sú viac poetickejší a zasnívaná nálada nepôsobí tak dramaticky. Tempá sa nemenia tak často, blast beat tu nenájdete, zato gitarové sólo áno. Najmä ich druhá, čiže celkovo štvrtá položka Jazero je výrazne post metalová/rocková. Silnou stránkou sú charakteristické melódie, vďaka ktorým spoznám Besna prakticky hneď. Rovnako aj typický melodický vokál, ktorý je tu však využitý len v prvej Cesta krvi. Po basovo výrazných Abyss tu hlboké tóny akosi chýbajú, ale možno je to len dôsledok porovnávania.

Split EP kapiel Abyss a Besna je kvalitnou ukážkou súčasných schopností oboch zoskupení. Zatiaľ toho veľa nevydali, takže poslúži hlavne dvom účelom: dostať sa aj k novým poslucháčom a zároveň si upevniť pozíciu u tých existujúcich. Silná atmosféra, hudobné príbehy a epické melódie najmä v black (a čiastočne death) metalovom šate.

Kontakt Abyss:

Kontakt Besna: