Recenzia – No Control – To Svet Nevidel – 2020

Metal a rádio na Slovensku príliš dokopy nejdú. Ak nerátam internetové médiá a špecializované relácie, tak tu máme nejaké to rockové rádio, kde však tvrdú metalovú hudbu počuť zriedka a skôr sa zaoberajú prehrávaním klasík. Takže kapela, ktorá chce hrať (viac či menej metal) a zároveň byť otvorená a prijateľná širokému okruhu poslucháčov to nemá ľahké. Pre tradičnú metalovú subkultúru príliš mäkké a komerčnejšie ladený poslucháč ju nemá kde počuť. Takýto neľahký osud si vybrali No Control, o ich debute To Svet Nevidel bude nasledujúcich pár riadkov.

Na začiatok niekoľko slov k hudobnému žánru, ktorý kapela hrá. Na internete sa prezentujú ako moderný melodický metal resp. metalcore, ale do tejto škatuľky by som bez výhrady hodil len časť skladieb, gitarové sóla a dajme to mu niektoré inštrumentálne pasáže, ktoré sú hodne nabrúsené. Naopak, mnohé položky sú vyslovene pop/rock, ešte aj s hodne obrúsenými hranami. To samozrejme neznamená, že je to tak zle, len chcem zdôrazniť, že na album sa netreba pozerať čisto metalovou optikou. Kvalitná hudba nepozná žánre, aj keď to človeka vždy ťahá k tomu svojmu vyvolenému žánru.

Rozdielne polohy No Control môžete ochutnať hneď v úvode albumu. Úvodná vypalovačka Všetko sa ti vráti má poriadnu energiu, výborné ostré gitary, za ktorými nezaostávajú ani ostatné nástroje, aj hodne melodický vokál znie drsnejšie a dokonca sa ozve scream. Inštrumentálne to pokojne prirovnám napr. k jemnejším momentom Heaven Shall Burn a tých mám hodne rád. K tomu sympatický text, s ktorým sa dá stotožniť, pre mňa najlepšia skladba a vrchol albumu. Nasledujúca Niekto iný je už jemná nekonfliktná vec, tvrdší poprock, metal ani náhodou. Trojka ponúkne opäť slušné riffy, a pokojne by som takto na striedačku mohol pokračovať až do konca. Fanúšikom posledných albumov Trivium by sa gitarová práca v mnohých prípadoch mohla pozdávať. Osobne ma okrem ostrých riffov potešili fajné sóla, významné plus v celkovom hodnotení.

Slovenské texty sú na slušnej úrovni, majú hlavu a pätu, a aj keď mi mnohé úplne nesedeli, nemôžem povedať, že by nemali zmysel alebo by som cítil trápne, keď ich počúvam. Tematicky sa pozrieme na medziľudské vzťahy, pocity, problémy s frajerkou (ach). No, ja asi nie som cieľová skupina, takže môže byť.

Z hudby cítiť, že počúvate skúsených a zdatných muzikantov, tu sa naozaj nedá nič vytknúť. K tomu dokonale vyleštená a moderná produkcia a zvuk, počuť množstvo práce v štúdiu a to, že sa s tým vyhrali. Nahrávka nepôsobí vôbec agresívne alebo nasrato, aj preto spomínaná prístupnosť pre rádiá. To by som si ich možno aj niekedy naladil.

Album bol nahratý v zostave Elo Schronk (spev), Jimi Cimbala (gitara), Jano (gitara), SOja (basa), Hollub (bicie) v štúdiu Randal Factory, pochopiteľne pod dohľadom Jimiho Cimbalu, ktorý má toľko skúseností, že ťahať do procesu niekoho iného by bolo zbytočné. To Svet Nevidel vychádza na USB kľúči v elegantnom balení, aj s videoklipmi ako bonus.

No Control hrajú hudbu pre všetkých, ktorí sa zbytočne neobmedzujú žánrami. Ak máte chuť na ostré gitary, slovenské texty, rock/metal so svetovou modernou produkciou, ktorý by bol zároveň počúvateľný aj pre jemnejšie uši, potom je To Svet Nevidel presne to, čo hľadáte.