Recenzia – Jób – MMXIX – 2019

Na stránkach MetalExpressu sa už informácie o novej kapele Jób objavili, dokonca aj rozhovor, a teraz sa bližšie pozrieme na ich prvotinu, EP nazvané stručne a jednoducho rokom vydania MMXIX. Kapela uvádza ako domovské mesto Nitru, a na ich fb stránke som našiel veľmi pekne vystihnutý žáner, konkrétne „thinking man’s metal“ / post-metal / post-rock / sludge. Ďalšou dôležitou informáciou je, že v zostave nenájdeme vokalistu, teda inštrumentálna hudba. To by na začiatok a predstavenie celkom stačilo, kto chce vedieť viac, nech si prečíta rozhovor, takže poďme priamo k nahrávke.
Hneď v úvode prvej z troch položiek zaznie ukážka z dokumentu Obrazy starého sveta, padne otázka „Čo má v živote cenu?“. Na takúto prudko filozofickú otázku sa veľmi ťažko odpovedá a chtiac-nechtiac sa určite zamyslí aj poslucháč. Hudba, ktorá mu bude znieť v ušiach sa k premýšľaniu hodí, aj preto považujem pojem thinking man‘s metal v kontexte MMXIX za veľmi výstižný. Dokumentárny úvod vždy vo mne vyvolá smútok a akýsi beznádejný pocit.
A čo sa deje po hudobnej stránke? Žánrové zaradenie spomenuté vyššie je pomerne jasné, post prvky hrajú hlavnú rolu, osobne by som ešte pridal shoegaze, pri akustických pasážach som si spomenul napr. na staré albumy Opeth. Sludge burácanie v pozadí zahusťuje atmosféru, ale spomínané meditatívne nálady neruší a na prvý pohľad netvorí príliš dôležitú súčasť nahrávky. Linky gitár, ku ktorým sa výrazne pridáva basgitara, sa prepletajú a dopĺňajú, motívy sa jemne vyvíjajú, opakujú a nenápadne menia. Skladby gradujú, často na viackrát, striedajú sa búrlivé a pokojnejšie pasáže. Najviac som si obľúbil poslednú vec, jednoznačne najtvrdšiu, kde vynikne kontrast medzi éterickejším poňatím a tvrdými gitarovými riffmi. Výborný záver so skvelou gradáciou, ktorý volá po ďalšom vypočutí celého EP. Album si však aspoň čiastočnú pozornosť vyžaduje, inak preletí okolo bez povšimnutia nečakane ľahko a rýchlo, čo by mohlo byť jeho hlavné úskalie.
Na záver si dovolím tvrdenie, že vokál vám určite chýbať nebude. MMXIX je slušná porcia hudby, aj keď 20 minút utečie ako voda a nahrávku často otočíte viackrát. Pochvalu si zaslúži grafické stvárnenie, rovnako aj výborný zvuk. Som zvedavý na ďalšie nahrávky Jób, najmä na dlhotrvajúci album, keďže za krátky hrací čas sa pocit nudy nedostavil, ale uvidíme ako to páni utiahnu na dlhšej stopáži.