Recenzia – Blut Aus Nord – Hallucinogen – Debemur Morti Productions – 2019

Prvú nahrávku, ktorú som od Blut Aus Nord počul, bola Memoria Vetusta II: Dialogue With Stars. Aj napriek jej tradičnosti, aspoň čo sa týka diskografie kapely, ma už vtedy fascinovali čarovné melódie a atmosféra, ktorú dokázal album navodiť. Pri spätnom objavovaní starších nahrávok ma zas ohúrili šialenosti typu MoRT alebo The Work That Transforms God, a bolo mi jasné, že Blut Aus Nord sú kapelou, u ktorej jeden nikdy nevie, čo môže očakávať.
Musím priznať, že po trilógii 777, ktorej som až tak nedocenil, sa môj kontakt s tvorbou prerušil, vydanie Deus Salutis Maea som dokonca ani nezachytil, ale o to viac ma prekvapila novinka Hallucinogen s hubami na obale, a reči o začiatku novej éry tvorby. Nová éra neviem, ale Hallucinogen je nečakane melodický, v podstate prívetivý, možno najmenej extrémny album, na prvý pohľad absencia experimentov a hľadania nových ciest.
Ak by sme tvorbu rozdelili na tradičnejšiu melodickejšiu, napr. trilógia Memoria Vetusta a na avantgardnejšiu šialenejšiu, napr. trilógia 777, nová nahrávka by patrila skôr do tej prvej, ale nie úplne bez výhrady. Predsa len sa mi zdá iná, nejde totiž „iba“ o black metal s kopcom melódií, je tu aj čosi navyše, vďaka čomu tie tvrdenia o novej ére nie sú až tak strašne mimo. Čiernokovové klepačky sprevádzané charakteristickými gitarovými víchricami hrajú významnú úlohu, avšak nemalou mierou k výslednému celku prispievajú aj post a shoegaze motívy. Možno si povedie, že nič nové na svete, ale nie tak úplne, lebo … Blut Aus Nord. Vindsval zloží vždy také kompozície, že znejú inak ako konkurencia a ako z iného sveta.
Ťažko vyzdvihnúť nejakú položku, album tvorí jeden celok a aj nálada je jednotná. Samozrejme, každá položka má nosný motív a po mnohých počúvaniach sú navzájom dobre rozlíšiteľné, o žiadny neprestupný monolit nejde. Vokálov je minimum, máme tu chorály, melodický hlas aj klasický blackový škrekot, ale znejú v pozadí, z diaľky, a príliš na seba pozornosť nepútajú. Pri prvom počúvaní sa občas objavil dojem zdanlivej obyčajnosti, ale postupne sa úplne vytratil a nahrávku hodnotím veľmi vysoko. Názov Hallucinogen už výstižnejší ani nemôže byť a presne hovorí o stave, do akého vás nahrávka dostane, a akým spôsobom vás pohltí. Hudobná droga, ktorá si zoberie necelú hodinu vášho života a vy ani nebudete vedieť ako. Mnohé veci fungujú hneď na prvú dobrú, ale ďalšie sa vylúpnu postupne, takže priam ideálny postup.
Album sa vyznačuje perfektnými melodickými linkami a podmanivou atmosférou. K tomu si pripočítajte nekonfliktnú produkciu a výsledkom je na pomery Blut Aus Nord prekvapivo ľahké a príjemné počúvanie. Na internete som čítal aj mnohé sklamané reakcie, ktoré síce chápem, ale ich nezdieľam. Z môjho pohľadu jedna z nahrávok tohto roka, aj keď black metal úplne nemusíte, tu sa určite oplatí urobiť výnimku.