Recenzia – Feeble Minded – Collapsing Existence – Bizarre Leprous Production – 2019

Diskografia rokycanských Feeble Minded nie je zrovna rozsiahla, podstatné však je, že tento rok do zoznamu pribudla nová dlhotrvajúca nahrávka s názvom Collapsing Existence na značke Bizarre Leprous, ktorá má teraz veľmi silné obdobie a skvelé nahrávky sype z rukáva.

Rok vzniku 1996 vylučuje akékoľvek pochybnosti alebo obavy ohľadom formálnej stránky albumu. Pavel „Šatrís“ Šatra a Jan „Honzík“ Zoubek to s Feeble Minded ťahajú od začiatku, dopĺňajú ich Václav „Wena“ Vaníček a Adam „Ádoš“ Kulich, ktorí tiež nie sú zrovna nováčikovia v kapele. Promo materiály k novej nahrávke spomínajú mená ako Deicide, Suffocation a Immolation, a najmä čo do atmosféry sa s tým dá súhlasiť. Hudobne je to poriadna nálož brutálneho death metalu, takže najbližšie z tejto trojice má k Suffocation, zahraná na vysokej technickej úrovni a brutalitou prekonávajúca všetky vyššie spomenuté legendy, minimálne ich posledné albumy. Nečakajte žiadny groovy BDM, už vôbec nie slam, Feeble Minded ctia klasický BDM, krvavý, nepríjemný, temný. K albumu sa treba prepracovať, nejde o žiadny ľahko počúvateľný materiál, má mnohé zákutia, ktoré určite neobjavíte na prvýkrát, samozrejmosťou sú časté zmeny tempa. Napriek brutalite sú mnohé gitarové linky prekvapivo melodické, čo však výsledný tiesnivý pocit nezmenšuje, skôr pôsobia zákerne a zlovestne. Vokál je poriadne zverský, ak vás zaujímajú texty, tak pomôže len booklet, priamo z nahrávky to nedáte. Depresívna lyrika ešte umocňuje stiesňujúcu náladu, takže zaradenie odľahčujúcej inštrumentálky resp. medzihry Blinding Light približne do stredu albumu bol milosrdný krok smerom k poslucháčovi, na chvíľu sa z tej temnoty vyhrabe a potom do nej beznádejne spadne opäť. Druhá inštrumentálka The extinction of the soul už žiadne presvetlenie atmosféry neprináša a ukazuje, že Feeble Minded by ani nemuseli mať vokál a stále by to bolo zaujímavé.

Celkovo nahrávka nič úplne zásadné neprináša, to snáď už pomaly ani nejde, ale rovnako na nej nenachádzam ani žiadne zápory. Je dostatočne zaujímavá, deje sa toho toľko, že na nudu čas neostane, po zvukovej stránke tiež v podstate dokonalé, všetky nástroje aj vokál pekne vyvážené, štúdio Davos a Otyn odviedli tradične dobrú robotu. Novinka sa mi zdá ešte prepracovanejšia ako predposledný album z roku 2015 Perfect Suicidal Act. Možno sa niekomu bude zdať príliš neprístupná a nepriateľská, záleží od očakávania a trpezlivosti.

Majiteľov fyzického nosiča poteší pekne urobený obal, s decentným, ale zaujímavým hlavným artworkom, o ktorý sa postaral Rudi GorgingSuicide Art. Zaujalo ma, že priamo na CD je iný motív, rovnako aj pod CD, každý od iného umelca, konkrétne Ropig Art a Ihksahn Art, a v trochu inom štýle. Osobne si to cením, pridaná hodnota pre zberateľov by mala byť. Sťažovať sa na zlý predaj a pritom mať booklet plný chýb a nekvalitný artwork, niet sa potom čomu diviť. Feeble Minded si však dali záležať! Super!

Dotiahnuté komplexné dielo po všetkých stránkach, kus temného brutal death metalu, nahrávka, na ktorej je stále čo objavovať a to je veľmi podstatné. Collapsing Existence poteší každého, kto má daný žáner rád, jedna z top BDM vecí tohto roka.

Feeble Minded kontakt: