Recenzia – Terra Mater – Holocene Extinction Parts I & II – Alerta Antifascista/Les Nains Aussi /Counteract/Bad Habit/Tasmanian Alcoholic – 2019

Crust nie je oblasť, v ktorej by som sa dobre orientoval a vždy som si myslel, že musí znieť ako Wolfbrigade alebo Skitsystem. Na moje prekvapenie som zistil, že to tak nemusí byť. S hudobnými škatuľkami je to vždy na diskusiu, ale mne osobne často pomôžu s výberom, prípadne zistím, že o niečom takom som ani nepočul. Tak to bolo aj s nálepkami ako neocrust, melodic crust, emocrust, ku ktorým som sa dostal cez popradských Distax a mimo iné objavil kapely Fall Of Efrafa a aj dnes recenzovaných Terra Mater.

Parta z Austrálie okrem tradičných nástrojov (gitara, basa, bicie) využíva v hojnej miere aj husle. Už z pohľadu na dĺžku skladieb, 17 a 14 minút, sa dá odhadnúť, že hudba Terra Mater sa nikam neponáhľa. Často pomalé ubíjajúce riffovanie, zachádzajúce až niekam do doomu, zúfalé vokály, melancholické huslové melódie, drtivá basa a bicie. Občas zrýchli, aby nás zase vtiahla do pomalého zmaru. V priebehu kompozície sa niektoré pasáže vracajú, obmieňajú, je tu niečo ako hlavný motív, s ktorým sa postupne pracuje. Nahrávka poslucháča vtiahne, ani chvíľu nenechá vydýchnuť, najmä čo sa týka pocitov a emócií.

Terra Mater so sebou nesú aj silné ekologické posolstvo, tomu zodpovedá aj názov Holocene Extinction, čo v preklade znamená vymieranie v holocéne, šieste hromadné vymieranie. Blbé je, že holocén je súčasná epocha a vymieranie je najmä v dôsledku ľudskej aktivity a ignorancie. Smútok, zúfalstvo, pomalý koniec a beznádej, to sú pocity, ktoré sú tu zhudobnené, dokonalý soundtrack k vymieraniu. Nahrávka určuje nenabije pozitívnou energiou, nejde o rannú hudbu na prebudenie, zanechá vyššie spomenuté emócie aj v poslucháčovi. Ale skvele sa pri nej rozmýšľa a možno niekoho presvedčí, že netreba byť kokot, a zmení aspoň nejakú drobnosť vo svojom živote v záujme budúcnosti. Čo sa týka zvuku, je síce trochu skúšobňový, ale v konečnom dôsledku to nie je na škodu a k celkovému vyzneniu sa hodí.

Aby som bol úplne presný, Holocene Extinction Parts I & II nie je nový album, prvá časť Part I vyšla ešte v roku 2017, v nasledujúcom roku bola dopracovaná druhá časť a spolu vyšli na vinyle a digitálne s krásne crustovo minimalistickým obalom. Ja by som si prial CD, ale to sa v žánri žiaľ príliš nenosí, škoda.

Holocene Extinction Parts I & II hodnotím ako výborný album, kde ťažko hľadám nejaké zápory. Aj keď ste o melodic cruste nikdy nepočuli, túto nahrávku určite vyskúšajte. Na začiatok a na objavovanie nových žánrových obzorov je ideálna a mňa aj napriek mnohým vypočutiam stále baví, takže aj čo sa týka trvácnosti je na tom dobre. Možno časom ešte pridám aj ten jeden bod.

Kontakt Terra Mater: