Recenzia – Screaming – Know My Spite – 2018

Mestečko Polička vám možno niečo hovorí vďaka miestnemu pivovaru, ale po tejto recenzii budete vedieť, že z neďalekej obce Sebranice pochádza kapela Screaming, ktorá na jeseň minulého roku vydala svoj debutový album Know My Spite. Vznik Screaming sa datuje už do roku 2009, ale vďaka tradičným problémom so zostavou došlo na plnohodnotný album až teraz. Ak ste počuli aj minulé nahrávky kapely, teda štvorskladbové EP Život je boj z 2014 a Promo 2012, tak budete pravdepodobne prekvapení. Štýl sa z crossover hc metalu priostril, české texty nahradili anglické a čo je najhlavnejšie, kvalita stúpla o niekoľko levelov vyššie. Ako žáner si teraz chalani uvádzajú thrash death resp. crossover death, s čím sa dá súhlasiť, ja by som ešte pridal položku melodický death metal.

Hudba na albume Know My Spite je pestrá, počuť vplyvy rôznych kapiel, Fear Factory a Machine Head v svižnejších skladbách, v pomalších pasážach severské melodeath kapely. Ale je to naozaj len inšpirácia a vplyv, určite by som nehovoril o nejakom kopírovaní. Celkovo nahrávka síce príliš originálna nie je, ale nápadov je v skladbách veľké množstvo, sú dobre skombinované a je počuť, že za albumom sa skrýva veľa snahy, práce a času.

Pochvalu si zaslúži vokál, celkom dobre zrozumiteľný, variabilný, strieda niekoľko polôh a dokresľuje náladu. Nechýbajú nosné riffy, na ktorých treba oceniť, že slušne režú, ale zároveň si zachovávajú melodickosť a chytľavosť, aj vďaka nim sa dajú dobre odlíšiť jednotlivé skladby. Osobitnú pozornosť venujte sólovej gitare, pomedzi ostré riffy sa prepletajú vyhrávky, vybrnkávačky a sóla, ktoré si určite budete užívať, pretože sú výborné a je ich pomerne veľa. Vplyv Fear Factory sa prejavuje okrem občasných strojových rytmov a chladnej neľudskej atmosféry najmä vo zvuku basgitary, ktorú je aj pekne počuť a osviežuje zvuk nahrávky. Do mnohých skladieb sú zakomponované sample, niekde sú hlasnejšie, ako by sa mi páčilo, ale cez to sa prenesiem bez problémov. Tempo nie je nijako závratné, ale občas pekne zrýchli, žiadne náklepy však nečakajte. Vyššie som už náznakom spomenul náladu nahrávky. Chlad, stroje, umelá inteligencia terorizujúca posledné zvyšky ľudstva, vypočítavá premyslená agresivita, ktorá buble pod povrchom. Bezútešná nálada, nikdy už nebude lepšie, Screaming to výborne vystihli.

O artwork sa postaral Jakub N. Rusek, podobne ako u nedávno recenzovaných Dewdrop, jeho práca zdobí mimo iné napr. nové albumy Blade of Horus a Vulvodynia. Aj z krásneho artworku je vidieť, že kapela nechce nič zanedbať a dotiahnuť každú stránku prezentácie. Ešte pridať profil na metalové archívy a bude hotovo. Veci spojené s nahrávaním mal na starosti Zdeněk Ondráček v brnenskom štúdiu Sonidos, voľba to bola výborná, zvuk patrí k prednostiam Know My Spite.

Nahrávka pôsobí veľmi profesionálne, svetovo, popri veľmi dobrých skladbách chalani nešetrili ani na artworku, ani na zvuku, a je to vidieť aj počuť. Výborný melodický death thrash, ktorý sa určite oplatí vyskúšať. Verím, že sa súčasná zostava udrží a na ďalší album nebudeme dlho čakať.

TEXT NIHIL

SCREAMING

Producent: Zdeněk Ondráče