Recenzia – BANE – ‚Esoteric Formulae“- Black Market Metal Label – 2018

Keď sa v roku 1993 vydal na svoju spanilú jazdu kočiš na svojom temnom voze, ťahanom párom čiernych žrebcov uprostred temnoty po ceste, ktorá bola lemovaná krížmi a pomníkmi, nikto si neuvedomoval čo nám tento človek prináša. Jeho meno je SOMBERLAIN. V tomto roku bol založený základ takzvaného blackened death metalu kapelou Dissection. Odkaz daného albumu je zapísaný hlboko v srdciach a mnohé kapely odkaz rozvíjajú ďalej pre mladšie generácie.
Nemohol som inak začať. Vďaka daným albumom v srdci jedného zapredanca sa začalo tvoriť prekliatie alias BANE. Tu už sa dostávame ku kapelke Bane, ktorá koncom novembra 2018 vypustí do sveta svojho tretieho potomka nazvaného „Esoteric Formulae“. Trvalo dlhých 6 rokov od posledné albumu, ale s hrdosťou a radosťou môžem povedať, že čakanie sa vyplatilo. Svoje kvality tento rok v lete chalani ukázali aj na našom malom Slovensku, na Loud farm open air 2018 na Starej Myjave. Bol to krásny set pre každého milovníka blackened death metalu a v mnohých fanúšikoch zanechali dokonale krásne spomienky. Album obsahuje celkovo 10 skladieb, nesúcich sa prevažne v stredných tempách. Nie že by chalani spomalili, ale toto nastavené tempo dáva vyniknúť tzv. pompéznosti hudobného prejavu. Tu nepôjde o blackové šialenstvo, alebo deathmetalový growling. Je to zmes týchto štýlov, v ktorom sa gitarové riffy sa pohrávajú s každou melódiou a vytvárajú ucelenú harmóniu dobra a zla. Vokálne sa Branislav skvele pohral, a presne menený prejav navodzuje atmosféru 90 rokov. Ako sa hovorí prekliatie býva zlo, ale keď je to prekliatie tak kvalitnou hudbou, už je to viac (čo to je príde každý sám pri vypočutí albumu). Atmosféru na albume dotváraju skvelé načasované a vsadené sample. Občas to trochu pripomenie novšiu tvorbu poľských Behemoth, ale povedzte u ktorej kapely nepočujete inú kapelu? Každá kapela má to svoje a vždycky tam bude to povestne ALE :). Tam kde sa započala povestná jazda Dissection, tam pokračuje Bane!!!! Toto je BANE, kapela hrdo nesúca odkaz Jon Nödtveidt. A čo mnohých zatratencov poteší, tak bubeníckych partov sa chytil sám Honza Kapák pôsobiaci najmä v kapele Master`s Hammer. Nepomôžem si, ale plný počet!!!!!

Hodnotenie
10/10 Rado S.

Bane: