Recenzia – Abort To be Born – Misanformic (2016, Gothoom Productions)

cover_733_549_1479296600-atbbPo troch rokoch od vydania dema „Prohemium“ sa na scénu vracajú bratislavskí ABORT TO BE BORN. Na novinke nazvanej „Misanformic“ nájdeme okrem takmer všetkých skladieb z dema v novom háve aj päť úplne nových skladieb. A ako sa popasovali títo death metalisti so svojim debutom?

Pre tých, ktorí ste sa s formáciou nestretli, ATBB hrajú moderný death metal severoeurópskeho strihu. Inými slovami, ak máte radi hudbu produkovanú švédskymi death a melodeathovými spolkami ako HYPOCRISY, AMON AMARTH či AT THE GATES alebo starí THERION, ste na správnom mieste. Lahodiť budú chalani ale aj každému, kto má jednoducho rád hutné podladené gitary, death metalový growl a výrazné gitarové melódie.

Čo ale teda ponúka „Misanformic“ poslucháčovi okrem vyššie spomenutého? Album otvára inštrumentálne intro „Procreatio“, chorály a melancholický klavír vyvolávajú v človeku pocity ľútosti a neodvratného konca. Pekný začiatok. V podobnom duchu sa drží celý album a z každej jednej skladby cítiť beznádej a odpor k ľudskej rase. K textom som sa síce zatiaľ nedostal, ale pokiaľ korešpondujú s hudbou, som ochotný staviť sa, že kapela mala práve takýto zámer s touto nahrávkou.

Väčšina skladieb sa drží rýchlejšieho tempa a album proste šlape. Sem tam kapela spomalí pre dramatický efekt a veľmi často agresívne riffovanie vystrieda atmosferickejšia pomalšia pasáž, čím nahrávka dostáva epický avšak našťastie nie patetický podtón. Perfektným príkladom je v tomto prípade napríklad skladba „Eleventh Testimony“ Tomuto celkovému epickému dojmu napomáha vo veľkom aj vokalista. Jeho growl je hutný a baví, avšak to čo aspoň pre mňa naozaj robí túto nahrávku tým čím je, sú jeho screamy.  Raz za čas sa jednoducho zjavia a trhajú gule, dodávajú celej nahrávke ten správny šmrnc. Ťažko ich popísať, pretože sú naozaj svojské, čiastočne mi pripomínajú hádam iba „melodickejšie“ polohy vokalistu z CATTLE DECAPITATION. Kľúč k úspechu je ale to, že ich nepoužíva stále ale sa vkusne striedaju s hlbšími polohami.

Prakticky ani jedna skladba na „Misanformic“ mi neprišla na albume navyše, a čo je dôležité, novšie zárezy sa mi páčili ešte viac ako skladby z ich dema. Teda napríklad „Endless Lust and Greed“ so svojim našlapaným úvodom a srdcervúcim koncom, alebo po nej následujúca „Character Dissection“ ktorá mi pripomenula video kde sa kamión rútil dole svahom. A záverečná „Misanformic“ ako čerešnička na tejto torte, najepickejšia skladba z tohto albumu, tak epická že dokonca potrebovala vlastné intro.

Zvuk nahrávky je naozaj kvalitný, gitary znejú agresívne ale pritom sú konkrétne, basgitara je výrazna a nestráca sa ani na chvíľu vo víre diania. Zároveň má veľmi čistý zvuk a neviem či to je basgitaristovou hrou alebo niečím iným, ale niektoré riffy vďaka base znejú ako keby sa lámali tektonické platne. Zvuk veľmi dobre dotvára celkovú atmosféru albumu. Už teraz sa neviem dočkať nejakého živého vystúpenia týchto pánov, pretože tieto skladby musia neuveriteľne fungovať na živo.

„Misanformic“ je výborný album, ktorý poslucháča nemá ako nudiť, skladby sú premyslené, ani jedna sa nepodobá na druhú ale pritom spolu fungujú perfektne ako celok. ABORT TO BE BORN si na svojom debute dali záležať a ich najväčšou výzvou bude v budúcnosti sa presadiť na dravom hudobnom trhu. A tvoriť stále lepšie skladby.

8/10