Recenzia – NYMPHA – „Time for Memories“ (Vlastná réžia, 2015)

nymphaAko vlastne vzniká názov pre kapelu? Možno niekto z kapely príde so skvelým nápadom, ktorý sa mu prisnil v psychedelickom sne. Reálnejšie to však býva tak, že vznikajú rôzne skomoleniny názvov s rôznymi príponami, prípadne sa priamo dosadia obľúbené postavy z kníh či filmov. Napríklad také brutal death metalové kapely to majú pomerne jednoduché – nájsť nejakú ohavnosť, pridať na koniec –ctomy alebo –psy (čo sa viac hodí) a je o brutálnosť naviac. Najťažšie je však nájsť názov, ktorý svojou podstatou priamo vypovedá o hudbe svojho tvorcu. Popradčania NYMPHA zarúbali do živého. Ako je táto bájna postava večne mladá a skrášľuje svojou prítomnosťou lúky či okolité hory, tak aj hudba Popradčanov pôsobí ako prechádzka začarovanou krajinou plnou rozkvitnutých lúk a hustých lesov. Dozrel čas pozrieť sa do ich sveta.

Pútavý (klavírny) podmaz, vľúdne (akustické) gitary a prekrásne zafarbená basa – a ani neviete ako, ocitnete sa v ich kúzelnej zemi. Krajina vám sama otvorí dvere a potiahne za ruku. V čarovnom svete sa stretnete s rôznymi temnými postavami či krásnymi vílami a prejdete ťažkými terénmi a hlbokými priekopami alebo vám oči (v tomto prípade uši) zvlhnú nad pohľadom na kryštálovo čisté jazerá a pestrofarebné lúky. Postačí pár tónov a ste tam. Atmosféru cítiť všade vôkol. Vytvorenie sveta pomocou hudby je ich najväčšie kúzlo!

Nestáva sa to často (možno u technických death metalových kapelách alebo pri jazze), ale práve basová linka najviac upúta vaše uši. Je prekrásne zafarbená, skvelo zakomponovaná a prívetivo buble. Niekedy mi celá pozornosť spočinie len na ňu a zvyšok mi potom akosi uteká. Nie je to tým, že gitary, podmaz či spevy (to už vôbec nie) vám neprídu zaujímavé, ale basa ich tromfne aspoň o jednu ligu.

nympha členoviaAko som načrtol, v našej krajine nájdeme kopu čudesných a pozoruhodných postáv. Vílu s čistým (až popovým), no však bojazlivým vokálom. Naše citlivé stvorenie pôsobí veľmi opatrne a zľaknuto, ako keby sa bála, že spraví chybu, tak všetku sústredenosť venuje kontrolovaniu sa a tým to naberá dosť kŕčovitý dojem (hlavne pri „Miles Away“). Zato temné postavy, hlavne z hájov smrti a čiernoty, pôsobia prirodzene a svoje role si užívajú naplno. Black metalový škrekot ako keby patril zhnisanému a veľmi starému škriatkovi, zato death metalový growl svojou hrúbkou pripomína lesného (a veľmi mocného) trolla. Do cesty nám vstúpi aj svižný junák (po našom čistý mužský vokál), ktorý veľa neporiadku neurobí, no pritom nám stretnutie s ním zostane v pamäti („Kein ‚N ‚Abel“).

Okrem čarovnej krajiny majú Popradčania v rukáve ešte jeden trik – nezaškatulkovanosť. Pozoruhodné zmeny temp, ale aj nálad, či postupov, nám môžu povedať, že sa máme pozerať do progresívnych vôd. Keď už chceme ísť hlbšie, tak sa stretneme s rockovými „emotívnymi“ vyhrávkami, či jemnými gitarami na vytvorenie atmosféry, zablúdi sa aj do death metalových riffov, či black metalových pochmúrností. Jednotlivé žánre tu slúžia k vytvoreniu atmosféry ako celku, nepredbieha sa jeden cez druhý, ale držia sa za ruky.

Dielo „Time for Memories“ môžeme brať ako zhudobnenú krajinu plnú krásnych melódii, rozmanitých nálad, košatých postupov a pohlcujúcej atmosféry. Ako to býva, ani táto krajina nie je dokonalá, má svoje polorozpadnuté stavby či nedosadené lesy, ale zároveň poteší pestrosťou, farebnosťou a vy ani po skončení posluchu sa jej nechcete vzdať!