Recenzia – Nával EPčiek alebo štyri kúsky dvoma hltmi! Časť druhá.

V poslednej dobe sa roztrhlo vrece plné zaujímavých nahrávok z našej domácej úrodnej pôdy. Dnes pozbierame úrodu z poľa, kde nám vyklíčili nízke a krátke rastliny so šťavnatými plodmi. Tento zber EPčiek nám predstaví pestrú paletu žánrov. Zo začiatku sme si pochutnali na svojskom hardcore v podaní FISHARTCOLLECTION a druhý chod patril moderným maniakom ROTTING GUTLESS CORPSE. Teraz je čas na temné sústo – MACHINA BAPHOMETA a ako dezert si dáme death metal z Martina – BLOODCUT. Poďme sa teda najesť do sýta!

machinaMACHINA BAPHOMETA – „On The Ruins Of Empires“ (Mor Ho! Productions, 2015)

V Kežmarku sa z pekelných ohňov zrodila temná záležitosť. Zálusk si predovšetkým robia na vaše sluchovody dvaja démoni, ktorí svoje temné proroctvo vypúšťajú na povrch zeme v podobe názvu – „On The Ruins Of Empires“. Black číreho zrna, melodikou zahľadený do severských vrchov a hôr (najbližšie majú k IMMORTAL), priamou silou a rutinnými postupmi.

Záhubu uší spôsobia hlavne pôvabné a vábivé melódie. Hravosť a celková vyšťavenosť každého nápadu vytvára pri prvých dvoch skladbách silnú divíziu zla. Či už si zoberieme vygradovanú melódiu na konci titulnej „On The Ruins Of Empires“ alebo šikovne vsunutú vyhrávku uprostred „Black Hole“. Každý jeden motív je sám o sebe veľmi pútavý a zanechá silný dojem.

Postupy nevystrkujú rožky práve v inovácii, ale ich ohýbanie na všetky strany spôsobí, že pieseň naberá svoju tvár a nezapadne prachom kopou iných démonských pospevov a vyšľapáva si vlastnú cestu. Zvukovo ide na black metalové pomery o celkom čistú záležitosť. Každý motív je čitateľný, zľahka zahalený jemným šumom a vygradovaný. Niet nástroja, ktorý by šiel na úkor druhého. Samozrejme, ak to berieme v rámci žánru a nehľadáme umelé nahrávky, ako často produkuje „djent“ alebo špinavosti z grindových pivníc.

Zlom nastáva pri inštrumentálnej skladbe „New Beginning“, ktorá je príliš rozťahaná. Ako intro pred začiatkom albumu by jej to slušalo oveľa viac. Občas netreba brať všetko, ale skúsiť nájsť zaujímavú časť a okresať ju na prijateľnú dĺžku.

Záver temného diela uzatvára cover od českých klasikov ROOT v podobe „Pieseň pro Satana“. Oproti pôvodnej verzii ide o dravejší ťah na bránu, väčší blackový feeling a celkovo viac vynikne ústredný riff. Keby som bol samotný Satan, tak z úst MACHINA BAPHOMETA mi táto pieseň príde oddanejšia!

bloodcutBLOODCUT – „Remains Of The Deceased“ (Vlastná réžia, 2015)

Od čiernych zákutí sa prenesieme na pôdu kovu smrti. Podobne ako pri predchádzajúcej recenzii pôjde o metal pomerne starý, práchnivý, no stále zaujímavý a hodný oprášenia. Martinská dvojka, svojho času zredukovaná do jednočlennej zostavy (dúfam, že čoskoro sa to zmení) má zálusk práve v old school death metale.

Celá ich hudba stojí na chrapľavých, rezavých a preťahovaných riffoch prevažne naštudovaných vo švédskej škole (pod taktovkou ENTOMBED). Vyniká údernosť jednotlivých riffov, ich sila má priamy ťah na bránu a dodáva celkovému vyzneniu patričnú drvivosť. V pretekoch o najrýchlejšie tempá by určite neobsadili popredné priečky, ich moc narastá práve v pomalších (doomových) a stredných tempách (napr. koniec skladby „Cemetery Party“), ktorými je celá nahrávka priam nasiaknutá.

Vokálna práca hlavného drviča strún (zrejme mozog celej operácie) je skvelo stavaná pre túto odnož smrtiaceho kovu. Záhrobnosť, práchnivosť a až hniloba v hlase pripomína prvé slová práve vykopanej mŕtvoly so žiadosťou o prvé sústo vnútorností (samozrejme, že nie takto milo).

Jediná vec, čo posúva nahrávku na nižšiu úroveň, je zvuk. Bicie zostávajú až príliš pozadu, na chod kopákov sa niekedy treba až pekelne sústrediť a celkovo je celá stopa dosť nevyvážená. Ale čakať od prvého EP maximálne vydarený zvuk je vec rovná utópií. Občas si však treba dať záležať na tom, čo si to žiada. Zbytočne to potom kazí celkový dojem z dobre vykonanej práce.

Martinčania vykročili na svoju smrtiacu jazdu do pomerne vystúpaných a prechodených ciest. So sebou si však nabalili peknú plejádu úderných a smrtiacich riffov, ktoré im môžu pomôcť vymaniť sa z ciest už vymurovaných a vykročiť na svoju vlastnú. Potenciál tam určite je!