Recenzia – SPASM – „Pussy(De)Luxe“ (Rotten Roll Rex, 2015)

spasm - coverPomenovanie „goregrind“ spôsobuje vo väčšine populácie, dokonca vo veľkých radách aj u metalistov, opovrhnutie. Každý si hneď predstaví smiešne oblečených ľudí v rôznych sexistických maskách – latex, korzety, prasacie masky, vibrátory miesto nosa, Boratovské plavky alebo len v Adamovom rúchu spievajúcich o rôznych oplzlých veciach – sexuálne chlipnosti, vraždy, onanie, až po rôzne fekálne a iné témy (pestrosť nadovšetko). A viete čo? Dobre si to predstavujete! Goregrind je skutočne o tomto. Kto si však myslí, že ide o niečo, s čím sú hudobníci doslova zžití, tak by pravého úchyla našiel v zrkadle. Kto sa však vie poriadne odviazať a nebrať všetko doslova, tak SPASM mu hrá presne na nôtu!

Českí kolegovia nabrali do svojich radov nášho, slovenského, bubeníka – Rudyho Strháka, známeho z pôsobenia v GOD DEFAMER, MOONFOG, PORFYRIA. Vďaka tomu ich hudba naberá v bubeníckym partoch zaujímavejšiu a pestrejšiu štruktúru. Nie je to len dookola „umca-umca“ a „ta-ta-ta“, ale nájdu sa tu aj zaujímavé prechody či postupy, ako príklad môžeme použiť začiatok „WTF“. Zároveň, zrejme prvýkrát, môžeme v ich tvorbe započuť dvojkopák, napr. v „Anus Malus Manual“. Hudobná zložka však sama o sebe nie je až taká pestrá. Overené, niekedy až prevarené postupy – klepanice, skákačky, hopsačky, proste všetko, čo už dobre pri tomto žánri poznáme. Významnú rolu tu hrá chrapľavá basa na crustový spôsob – poriadna špinavosť a ostrosť, aby absencia gitary nebola až tak hmatateľná. Dobre čítate, chalani jednoducho gitaru nepoužívajú, úplne im postačí basa. Tá berie na seba všetok bordel. Čiže – riffy, hutnosť a škrípanie!

Nechcem, aby to zase vyznelo, že ide o nejakú „shit“ nahrávku, pokiaľ teda nemyslím lyrickú stránku. Svoje remeslo si už vycibrili na 100% a vedia, ako a pre koho to chcú hrať. Nejaká väčšia zmena by bola zrejme braná skôr negatívne ako pozitívne. Je to ako keby sme očakávali od AC/DC, že prestanú hrať rock´n´roll. Príklad síce pritiahnutý za vlasy, ale zato, myslím, jasný. Všetko im to šlape ako má a hlavne to nestihne nudiť. Nahrávka skončí práve v momente, kedy jej dozrel čas. 23 minút je pre goregrind akurát.

spasm1Radim vie svoje hrdlo využiť na maximum. Dočkáme sa od neho zrejme všetkých techník typických pre daný žáner. Prasačiny, cvrčky, medvedie „ručanie“, škrekoty či pískačky, doslova celá plejáda remesla. Taktiež ani po lyrickej stránke nie sú svojej profesii nič dlžní. Opäť dominujú sexuálne témy, stačí sa len pozrieť na ich názvy – „Shemale Transformer“, „My Body, Your Toy“ či „Cock Fisting“ – myslím, že hovoria sami za seba.

Pamätáte si na obrázok – „15 minutes late to grindcore concert – missed first two bands“? Áno? Odhalím vám teda pravdu o ňom. Keď prídete na koncert SPASM s pätnásť minútovým meškaním, zmeškáte (iba) 11 piesní, pokiaľ nie sú dlhé predslovy, čo sa občas podarí. Nahrávka „Pussy(De)Luxe“ je teda správny grindcorový album – 18 piesní, niečo cez 23minút hracieho času a k tomu ani jedna pieseň nepresahuje dĺžku dvoch minút, (najdlhšia má „1:48“).

Grindoví klasici SPASM na štvrtom počine „Pussy(De)Luxe“ vsadili všetko na istotu. Precízne goregrindové dielo, či už po hudobnej alebo lyrickej stránke s pár novými čerešničkami na vrchu (v tomto prípade vzadu na pódiu). Avšak grindcorové nahrávky by sme mali brať skôr ako trailer na ich live vystúpenia, kde kapela ukáže svoju silu. Táto nahrávka má potenciál zmiesť celé pódium so sebou!