Recenzia – FACE OF AGONY – „Death Blow“ (Gothoom Productions, 2015)

fobalNa začiatku sa musím priznať, že pred rokom a pol som o tejto kapele ešte nepočul. Zvrat nastal v septembri 2014, na akcii s názvom Budík, kde mi doslova vybili dych. Rázny, ostrý a hlavne poriadne nakopaný thrash sa na mňa vyvalil z pódia úplne nečakane. Myslel som si, že to bude len obyčajná radovka, ale oni mali také gule, až som ostal úplne prikovaný a jediné, čo sa mi ostalo hýbať, bola hlava. O svalovku bolo postarané. Čas prešiel a od tejto udalosti som ich stihol vidieť ešte dvakrát. Na obidve vystúpenia nájdete aj report, stačí ich len vyhľadať. Cez leto prichádza správa, že ich novinku vydáva náš najväčší label – Gothoom Productions, čo som si hneď povedal, že spravili správny ťah. Aké dostihy pre nás teda pripravila naša hlavná stajňa?

Rozhodne veľmi dravé, svižné a s kopou nedostižných koní. Je to závod ako o život! Gitary majú skvelý, živočíšny, ale hlavne rezavý zvuk, ktorý ma hneď vracia do 80-tych rokov. Svojou údernosťou a ostrosťou ako britva sa vám zarežú do sluchovodov a prepília akúkoľvek ozvenu po nejakom pope, ktorý ste náhodou započuli v rádiu. Bicie pôsobia ako päsť na oko a slúžia ako hnací motor albumu, ktorý nesie túto energickú dávku dopredu. Pritom nepôsobia umelo a sterilne, ale majú svoju údernosť a silu. Dokonca aj basová linka je tu nadmieru výrazná a zaujímavá, stačí si zapnúť úvod poslednej „An Omen of Demise“ a tá pieseň vás presvedčí, že basa nie je len nástroj na doplnenie hutnosti. Aj keď v tomto prípade tú hutnosť tomu rozhodne pridáva. Celkovo chválim zvukovú prácu na tejto nahrávke. Takýto thrash metal si to priam žiada.

ffotkaKeď sa na to pozriem ako hudobný balič, tak si hneď beriem na pás dve veľké škatule. Na jednej je napísané európsky thrash a na druhej groove metal dodaný z Ameriky. Tie škatule skrývajú v sebe zopár menších. V prvej nájdeme nemecký box, ktorý zabalil dravosť a nespútanosť. Druhá zase skrýva hlavne krabicu s nadpisom hutnosť a jednu matriošku, ktorá postupne odkrýva šťavnatosť, prirodzenosť a v rohu nájdeme aj štipku moderny a inovácie.

Na rovinu si môžeme povedať, že posúvať hranice pri thrash metale je skoro ako ísť hlavou proti múru. Buď si tú hlavu rozbijeme, keď ju máme dosť tvrdú aj múr spadne, ale prevažne si radšej povieme, že je to dobre postavené. Ani pri tejto nahrávke nejde o nejaký originálny prístup. V podstate sú zobraté dve silné elementy, ktoré sme vsunuli do krabice, priadne s ňou pretriasli a vyplavila sa nová dávka thrash metalu na púchovský spôsob.

Prívlastok „najoriginálnejší“ prináleží spevu. Jaro, aj vďaka bohatým skúsenostiam aj v death metalových vodách (DEMENTOR, GOD DEFAMER), podal spev veľmi sviežim a svojským spôsobom. Oproti live vystúpeniam ide nato pestrejšie. Hlavnou divíziou je pre neho hrdelný, masívny, ale zároveň uštipačný spev, ktorý je aj zrozumiteľný. Potom vytiahne pre tento žáner klasickejší škrekot a aby toho nebolo málo, tak zavíta aj do death metalových vôd, odkiaľ vylovil growl. V celkovom ponímaní ide o skvelé a rôznorodé poňatie vokálu, čo je na thrash metal až nezvyčajné.

Na záver musím povedať, že Púchovčanom sa podaril poriadny zárez do thrash metalového duba našej krajiny. Nahrávka síce neprekvapí svojou skladateľskou originálnosťou, ale jednotlivými sviežimi nápadmi a bravúrne zvládnutou vokálnou stránkou. Je to dravé, svižné, škrípe to v ušiach. Čo si viac od thrash metalu môžeme priať?

Lukáš „Bukáčo“ Polák