Recenzia – ABORTION – „Konvert“ (Lecter Music Agency, 2014)

abortion-konvertNechajte sa konvertovať s Abortion
Predtým ako sa dostanem k samotnej recenzii ešte jedna malá odbočka, ako som sa k Cdčku vlastne dostala. Keď Vás to nezaujíma, preskočte priamo k veci. Gothoom 2014 bol v plnom rozbehu, vykračujem si vo svojom obľúbenom tričku Abortion smerom k bufetom, keď sa ku mne pridáva vtedy ešte mne neznámy starší pán, ktorého volajú kamaráti Pišta (aj mne sa tak predstavil). Z rozhovoru postupne vyplynie, že je dlhoročný kamarát „Lepru“ (basák a spevák Abortion). Na pretras samozrejme došlo aj moje tričko a či kapelu poznám. „Vravím, samozrejme, veď legenda, Nitra atď…“Pišta mi hovorí: „Mám ešte jedno nové CD v aute, ale musím zavolať Leprovi, či ti ho môžem dať“. Poteším sa a hovorím mu, že budem len rada a ani sa nenazdám, Pišta volá. Prebehne medzi mnou a Leprom dosť trápny rozhovor, kde neviem čo mu vlastne povedať, radšej mu dávam späť kamaráta. Ďalší deň dostávam na moje potešenie (aj napriek už zmienenému nie práve vydarenému „rozhovoru“) sľúbené nové CD „Konvert“ (2014) a vytešujem sa z neho. Touto cestou by som sa chcela poďakovať vyššie menovaným pánom za CD. Krátka story za nami a teraz už naozaj k veci, lebo koho vlastne zaujímajú moje osobné zážitky, že áno.
Abortion je kapela, ktorá pôsobí na našej slovensko – českej scéne už od veľmi dlho. Páni už dávnejšie prekročili „pubertálny vek“ a sú tu snáď aj to štvrťstoročie (ak dobre rátam). Informácie ohľadom ich tvorby, histórie a zmenách v zostave si ľahko dohľadáte napríklad na ich bandzone. Pre poriadok však treba uviesť, že v súčasnosti tvoria skupinu traja hudobníci –Anton “Lepra“ Varga – spev, basgitara, Libor “Bibo“ Hanulay – spev, gitara, Miro Raučina – bicie. Rok 2014 pre kapelu znamenal v poradí 6 štúdiový album. Napriek tomu, že posledné roky Abortion vydali rôzne splitká ( napr. ČAD/Abortion, Gride/Abortion), Konvert vychádza po ôsmych rokoch od vydania posledného Gonzo Music (2006), ak teda nerátam CD Wasted years 1992 – 2000. Ale pozor, nejde len o CD verziu, ktorú má v tomto prípade na svedomí Lecter Music Agency. Nový počin sa dá zohnať aj na LP, ktoré vydal Rarach Katus records/Rest Of Noise. Jednotlivé tracky sa nahrávali u gitaristu Libora v jeho štúdiu (Vomitor Sound). CD verzia obsahuje oproti LP o tri bonusové piesne naviac. Na LP teda nájdete 19 a na CD 22 skladieb. Hudbu si môžete užiť buď plných 26 minút, alebo 27:47 na CD. Za graficky vydarený považujem obal na albume. Pri bližšom pohľade na obal a porovnaní s textami Vám bude všetko jasné. Cover totiž odráža ústredné témy albumu. A keď už tu spomínam texty, rovno Vám prezradím, že ide o nekompromisnú kritiku všetkého čo štve v súčasnej dobe mnohých z nás. Od politiky, cez korupciu, našu vlastnú zaslepenosť, pretvárku atď…veď si to pekne prečítajte! Páči sa mi, že si kapela dala tú námahu a preložila aj všetky piesne do angličtiny. Čo sa týka obsahu jednotlivých piesní, nedalo mi trochu sa nepousmiať napríklad na názvoch „Kokoti na kokaine“, alebo „Jedzte hovna“, či na vetách typu : „od rána do noci, každému jebe“. Ach, či som ja primitívna!
Čo teda môžete od tohto albumu očakávať? Princíp je jednoduchý, nečakajte žiadne technicky náročné sóla, žiadne inotaje skryté pod gitarami a textami, nie! Všetko dostanete priamo „na podnose“, nemusíte sa trápiť, žiadnou symbolikou. Aby som však kapele nekrivdila, aj z mojich predchádzajúcich riadkov o niečo vyššie je jasné, že piesne sú veľmi kritické voči spoločnosti, čiže žiadna bezduchá zlátanina! Takmer žiadna skladba na albume netrvá viac ako 1:30 min., čiže ani sa nenazdáte a hrá ďalšia. Valí sa na Vás kanonáda rýchleho, energického a veľmi úderného grindcoru, miešaného s crustom (podľa mňa) a teraz ma asi páni z Abortion zabijú, ale aj trochu s punkovým nádychom. Na albume sa nachádza len jedna ťahavá a zároveň aj najdlhšia pieseň s názvom „Všetko zomrie“. Bezprostredne nasleduje skladba „Pure“, ktorá je akousi inštrumentálnou vložkou. Predpokladám, že to má byť vtip, resp. paródia, ale akosi som zatiaľ nedošla na to, či sa vzťahuje na niečo konkrétne alebo je to vo všeobecnosti. Zábavný je aj cover od českých Divnej Pach – Krokodýl. Celá pieseň má asi 20 sekúnd. Zvyšné skladby sú ako som už poznamenala vyššie krátke, energické, chytľavé a „do skoku“. Zvukovo ide o čistý vyrovnaný tvrdý zvuk, nie je čo vyčítať. Hlboký a trochu chrapľavý vokál Lepru je nahratý aspoň na albume tak, že mu vo veľkej väčšine porozumiete aj bez textov. Napríklad v piesni „Kradneme“ sa však vyskytuje škrek, na ktorý sme zvyknutí zo starších albumov. V niektorých piesňach sa v pozadí ozýva aj čistý vokál. Spev mi trochu pripomína crusterské slovenské spolky spievajúce ako Roxor, Adacta alebo Čad. Nakoniec, s poslednými menovanými mali aj split, takže podobnosť nemusí byť až tak náhodná. Aby som to teda zhrnula. Myslím si, že Konvert sa Abortion vydaril po textovej aj hudobnej stránke. U mňa sa vyšplhal popri starých albumoch na prvé miesto. Pri jeho počúvaní zrazu nadobúdam energiu a neváhala by som si na živom koncerte skočiť rovno do kotla (túto činnosť autorka recenzie pozoruje už dlhšiu dobu skôr z bezpečnej vzdialenosti…). Krátke, ale zato chytľavé sú skoro všetky skladby. Ak teda máte chuť na rýchle a úderne piesne a náhodou ste ešte nepočuli nový Abortion, vrelo Vám túto nahrávku odporúčam. Chalanom prajem veľa zdaru pri ďalšej tvorbe a teším sa na najbližší živý koncert.