Recenzia – URFAUST – Apparitions (2015, Ván Records)

Urfaust-Apparitions-12-MLP_2460S holandským kultom URFAUST sa ich poslucháči mohli naposledy stretnúť na ich splitku s KING DUDE dva roky dozadu a na plnohodnotný album čakajú v podstate už 5 rokov od ich posledného dlhohrajúceho počinu „Der Freiwillige Betler“. Medzičasom pán IX a pán VRDRBR vydali dve splitká, jednu kompiláciu a jeden live album a tento rok aj nové EP-čko nazvané „Apparitions“.
Ak sa divíte, prečo si vlastne dávame námahu recenzovať toto EP-čko, treba podotknúť, že „Apparitions“ sa v podstate nepovažuje za dlhohrajúci počin len preto, že ho tak kapela jednoducho neprezentovala. EP-čko obsahuje síce iba 4 skladby avšak posledná „River“ trvá takmer 22 minút a dokopy s ostatnými tromi nám kapela ponúka 43 minút novej hudby, čo je viac než dosť na to, aby sme si o tom niečo napísali.
Prvé dve skladby „The End of Genetic Cycle“ a „Apparitions“ sa okolo skreslených gitár ani neobtrú. Prvá menovaná je v podstate čisto ambientnou záležitosťou, veľmi étericky znejúce atmosféry doplní sem tam akési lomozenie v pozadí a zvuky sa pomaly prelínajú a raz za čas utvoria zaujímavé harmónie. Skladba pripomína prácu takých spolkov ako RAISON D´ETRE alebo dokonca čiastočne aj MORTIIS. Druhá menovaná možno taktiež svojou zvukovou škálou pripomenie nórskeho trola, avšak ambient nahrádza takmer neofolková skladba s dusavou jednotvárnou rytmikou, prenikavými činelmi a hlavne neustálym mužskými chorálmi a vynikajúcim stredovekým finále, kde hlavnú úlohu za hlas prevezme akýsi strunný nástroj, ktorý však neviem bližšie špecifikovať.
Metal začne až so skladbou „The Healer“ a to vskutku minimalistický a nehorázne bahnistý na štýl ELECTRIC WIZZARD či UFOMAMMUT. Ústredný riff výrazne podložený basgitarou sa derie prakticky celou skladbou, sprvu sám, kde tu zvýraznený činelom zatiaľ čo v pozadí si to monotónne reže druhá gitara. Neskôr sa vkusne pridávajú znova spevy, tentokrát už sem tam aj jemne agresívnejšie, pomalá gitarová melódia a vraciame sa späť na začiatok. Dobrá skladba.
Táto skladba je zároveň poslednou, v ktorej figurujú elektrické gitary alebo výraznejšie rytmické prvky, pretože záverečná „The River“ sa znova odohráva viac na poli dark ambientu, v nej však narozdiel od úvodu cítiť oveľa desivejšiu atmosféru, pretože je výrazne postavená na odporne disonantných choráloch. Zvuková stena valiaca sa celou skladbou raz napne a raz povolí Vaše nervy a niektoré časti skladby sú skutočne úchvatné vo svojej schopnosti drásať myseľ poslucháča. A to iba necelých 23 minút.
Viem prečo „Apparitions“ kapela neberie ako dlhohrajúci počin. Chýbajú tu spojitosti medzi skladbami, „Apparitions“ jednoducho obsahuje štyri kvalitné skladby, ktoré spolu nemajú až tak veľa spoločného a je to počuť. Zároveň je to však EP-čko, ktoré nemožno zaradiť do veľkého stereotypného katalógu nezaujímavých EP-čiek, URFAUST totiž skrátili naše čakanie na full lenght vskutku vkusne. A ak je „Apparitions“ iba takým náznakom vecí budúcich, tak sa oplatí čakať.