Recenzia – DARKTIMES – „Triumph Ov Chaos“ (2015)

Darktimes coverPamätám si, ako keby to bolo včera, keď sa prvé mračná temnôt rozliali nad Liptovom. Veštby sa tradovali už dlhé roky, až dňa 19. apríla 2014 nastalo odhalenie liptovských démonov pre nevinný ľud. Warpaint na tvárach, ihlice po rukách, reťaze, temný výraz a chlad na pokožke. Ľudí konvoj v čiernom vystrašil. Po prebudení zo šoku zhromaždenie uprelo svoje pohľady na hudobný obrad, ktorý každého začaroval. Prvé tóny boli plné hmlistých melódií, nórskeho tajomna a čiernočiernej atmosféry. Potemnená hudba sa postupne rozšírila do každého jedinca a zmenila jeho myslenie naveky. Vtedy na Liptove povstali DARKTIMES!

Rok prešiel ako voda, teda skoro celý, a Liptovské veštby sa zhmotnili do slovenského nekronomikonu s názvom „Triumph Ov Chaos“. Jeho príchod bol zahalený do rúška tajomna. Ani jeden hlások ho nestačil predpovedať, ani jedna vetvička nespadla blízko ich sabatu. Rovno z hlbín temravy vystúpil tento monolit skazy, ktorý prepisuje históriu nášho black metalu.

d1Nepotrebuje žiadne zbytočné cirkusy, fanfáry a konfety či silácke reči a nebodaj búchanie sa do hrudi na to, aby upútal svoju pozornosť. Záujem si získa svojou hudobnou výpoveďou, ktorá je na debut nadmieru dospelá. Minimalistické intrá, či už ako predvoj albumu alebo jeho outro, sú krásnym dôkazom toho, že málo je niekedy viac a vďaka tomu zachytia tú tajomnosť a napätosť, ktorá skvelo predstaví (alebo odprevadí) album. Ucelenosť skladieb, zaujímavé motívy melódii, mrazivá atmosféra, nápaditosť …celé zahalené v prvotriednom, no zato prašivom zvukom kabáte. Ako prvý zápis do kroník slovenského black metalu je to nadmieru dôstojné a inšpiratívne.

Ak by sme sa vybrali na výpravu za hľadaním koreňov tejto čiernej mágie, stačila by nám letenka do Škandinávie . Zápach DARKTHRONE, plesnivosť GORGOROTH a hniloba CARPATHIAN FOREST sa zapísali tučnými písmenami do ich hudobnej knihy. Pri poslednom zaklínadle „Darkbringer – Cursed In Time“ by sa museli trochu pozrieť aj do Švédska ku kráľom depresívnych melódií. SHINING silno zaváňa z ich poslednej piesne, či už melanchóliou, zúfalstvom a bezradnosťou, ktorá z piesne vychádza, ale aj zmyslom pre vytvorenie ťaživej atmosféry. Pieseň sa vďaka tomu odchyľuje od zvyšku albumu, či už to máme brať ako vyhliadku do budúcnosti, to nám ukáže čas.

d2Nosná časť albumu je však nórska záležitosť. Nasratý a riffový black metal plný potemnených melódií a zlovestného škreku. Temnota z toho prúdi na hektolitre. Zároveň sa však bojím, že si týmto trochu kladú pod nohy poleno, ktorým je riziko straty vlastnej tváre. Nieže by šlo o nejaké identické dielo z nórskych lesov, cestička sa už pomaličky vyšľapáva, ale obrysy vlastnej tváre treba viacej uceliť a spevniť, aby nedochádzalo k strateniu sa v nórskom lese. Práve hore spomínaná pieseň „Darkbringer – Cursed In Time“ mi prichádza ako jedno z vodítok, ako sa z lesa dostať na pastvinu. Ide o veľmi vydarený kúsok, či už po skladateľskej úrovni (skvelo vytvorená atmosféra zúfalstva) alebo aj po vokálnej stránke. Nrem popri klasikom škreku zavíta aj do čistých pláni, kde pripomína až gothické vody (trochu Johan Edlund), popritom zahosťuje aj Lukáš Lončík, ktorý pieseň okorení growlom. Celkovo sa táto pieseň odďaľuje od tradičného black metalu a smeruje skôr do atmosferických až depresívnych/samovražedných vôd.

Zvukový kabát nadmieru upevňuje zážitok z posluchu, je na jednej strane hmlistý a zaprášený, ale na druhej odhaľuje presne to, čo má. Gitary rezavé a plné (nezanechajú ani trochu voľného miesta), bicie plné sily a vokál berie ústrednú úlohu. Vizuálny koncept zaceľuje hudobnú výpoveď. Čiže klasika žánru, ako som už opísal v úvode (warpaint, ihlice na rukách, ohne). Jedine bubeník mi príde, ako keby sem nezapadal, resp. nepatril k ich skupine. Neviem, či je to jeho rozhodnutie, alebo chytrý ťah kapely, no rozhodne by som v ňom nepokračoval.

d3Keď si to zrátame, môžem povedať, že ide o veľmi vyspelé, nápadité a svieže dielo, ktoré trochu trpí svojím uzamknutým žánrom. Pokiaľ budú naďalej vyšliapavať chodníčky svojej osobitnosti, môžeme čakať veľké veci. Kronika slovenského black metalu je definitívne prepísaná, dúfajme, že čím ďalej, tým väčším písmom. Keďže album bude mať ešte dvoch konceptuálne nadväzujúcich nasledovníkov. Liptov nastolil DARKTIMES a svet poddaj sa!

Odkaz na kapelu: