Recenzia – GOD DEFAMER – „Relics“ (Gothoom Productions, 2014)

god defamer coverJedného slnečného dňa sa René Blahušiak rozhodol, že opusti angažmán v DEMENTOR a vyberie sa vlastnou cestou. Svoj chodník pomenoval GOD DEFAMER a na vandrovku sa k nemu pridali rôzni spolupútnici. Družina v zložení: Alex Sucháček – gitara, Peter Hija – vokály, Rudy Strhák – bicie, Majo Letko – basa a René Blahušiak – gitara, dospela k debutu „Heavenly Hell“. Čo čert nechcel, (aj keď v nebeskom pekle), družina sa nám poprekrúcala na rôzne strany, až v roku 2013 opúšťa hlavné vajce (v tomto príbehu – zakladateľ a gitarista) René rady svojej posádky. Naverbovali Kamila Adamíka (HOLOTROPIC, NONPROLIFIC) a Martina „Kalmi“ Kalmancaia (DOOMAS, UNMOURNED) a rozhodli sa pokračovať v expedícii, až dospeli k druhému styčnému bodu ich výpravy, ktorý nesie názov „Relics“. Ako to vyzerá v tejto destinácii? To vám ako cestovný poradca hneď rozpoviem.

G1Debutový album „Heavenly Hell“ sa niesol v duchu progresívnejšieho death metalu, ktorý sa pomaly vybral na cestu moderny. „Relics“ pokračuje vo vyšľapanej ceste, ktorá naberie obrátky, až úplne spadne do moderného sveta. Zvukom, štruktúrou a vyznením by sa hravo mohol zaradiť medzi súčasné death metalové spolky (neviem, či aj toto pomenovanie je na mieste). Rôzne zvraty, prešmyčky, vyhrávky a mnohovrstevné aranžmá a hlavne ucelená kompaktnosť skladieb robia z tohto diela vývozu vhodný materiál. Nájdeme tam skladby okorenené refrénmi, najpodarenejšie v prvých dvoch skladbách – „A Residue of Mine“ a „Turn to Mist“ za asistencii hostí, ku ktorým sa dostaneme neskôr. Kto by to niekedy povedal, dočkáme sa aj rapu, skladba „Bleeding in scream“ (aj keď stále v metalovom duchu). Nájde sa tu aj jemná elektronika, ktorá vytvára atmosferické „intro“ na začiatku skladby „Two circles“.

G2Ako môžeme tušiť, pôjde o poriadne rôznorodú nahrávku, pri ktorej sa nudiť rozhodne nedá. Už o samotnú pozornosť stoja hráčske výkony. Alex s Kamilom hviezdia každou jednou linkou, vyhrávkou alebo sólom. Kalmi im to pekne zabubloce basou a Miro svojou dynamickou a precíznou hrou celé uvedie do úspešného konca. Nezabudol som na niečo? Nie, nie je to inštrumentálna nahrávka. Peťa som si naschvál nechal na koniec. Jeho kvality som nedávno ospevoval pri recenzii na debut FISHARTCOLLECTION, tu tiež nemôžem inak. Jeho chrapľavý growl, corovejšie (diktátové) škreky, alebo hĺbky, všetko dáva na úrodnú pôdu a pridá celému dielu ten správny šmrnc.

g3O niečo vyššie som spomenul, že družinu poctila návšteva. Peter „Pidri“ Šinkovic ([sic]), (dosť divne to vyzerá s týmto dvojitými zátvorkami, asi nemysleli na to, že ich kapelu bude niekto spomínať v zátvorke, čo už) – vokály, Marián Petranin (SIGNUM REGIS, ONE SECOND HOTEL, CASTAWAY)- vokály, Peter Fedorčák – chapman stick, Peter Markus – kontrabas, Stefan Aronsson – sólová gitara. Títo páni poctili naše osadenstvo svojou prítomnosťou a zanechali pár darčekov na nahrávke. Z vokálneho dua, musím povedať, víťazne odchádza prvý menovaný – Pidri. Jeho prínos v skladbe „Turn to Mist“, teda refrén, je skvelo zvládnutý, je melodický, pritom vôbec nie sladký alebo prvoplánový, ale ide na to pekne z ostra a nebojí sa pritlačiť na pílu. Skladba je hneď bohatšia, vrstevnatejšia a zapamätateľnejšia (v dobrom slova zmysle). Nehovorím, že Majov prínos je zlý, tiež pekne okrášli skladbu, ale Pidriho prednes mi príde zaujímavejší.

g4Ako bonus má nahrávka skvelý priehľadný zvuk, všetko počuť tak, ako by malo, bez hluchých alebo rušivých miest. GOD DEFAMER sa ďalším album vyšvihli o stupienok vyššie. Vyprodukovali modernú a sviežu nahrávku plnú pestrých a zaujímavých zákutí, ktorá vám bude v prehrávači hrať pekne dlho!

Fotky: Ivan Džugan