Recenzia – VENDETA – „Face Beneath The Mask“ (DIY, 2013)

Momentálne vo svete prebieha veľký boom mladých kapiel hrajúcich starý thrash metal spred 20 a viac rokov. Spolky ako LOST SOCIETY, HAVOK, EVILE, SUICIDAL ANGELS či WARBRINGER žnú úspechy každým jedným albumom, u prvých menovaných dokonca hneď debut vydala najväčšia metalová firma NUCLEAR BLAST. Na Slovensku to v poslednej dobe nie je inak. Pred chvíľou vyhrali súťaž Wacken Metal Battle mladí Banskobystričania ANSTRATUS so svojím dravým old school thrashom. Výnimkou nie sú ani Martinčania VENDETA, ktorí minulý rok vypustili svoj debutový zárez „Face Beneath The Mask“, na ktorý si teraz podrobne posvietime.

Už od prvého zárezu do strún bude každému jasné, že moderné vplyvy a novodobé trendy túto kapelu zďaleka obišli. Presunieme sa pomaly 25 rokov dozadu ku spolkom ako KREATOR alebo SLAYER. Práve prví menovaní zanechali na Martinčanov najsilnejší vplyv. Prvá a zároveň titulná pieseň ako keby vypadla z ich albumu „Extreme Aggression“, samozrejme nielen tá. Riffy sú zase dosť často požičiavané od druhých menovaných. Samozrejme, takto by sme mohli menovať do zblbnutia a popísať celý zoznam kapiel, ktoré by sme v ich hudbe započuli. Čo je zároveň škoda, pretože o nejakej originalite tu reč nemôže byť.

Dravosť, nespútanosť a neuveriteľná dávka energie, to sú hlavné atribúty chalanov. Nakopať riť všetkým „peacemakerom“ a vykričať sa na celú prehnitú spoločnosť , takéto pocity vo mne zanecháva táto nahrávka. Texty k tomu dolaďujú všetko potrebné. Rázna a priama kritika spoločnosti (náboženstvo, vojny, pretvárka…) ide ruka v ruke s hudobnou výpoveďou. Janov spev tomu tiež pridáva svoju dávku hnevu. Znie mi ako nevykričaný, mutujúci Mille Petrozza v stredoškolskom veku. Zato má poriadnu dávku eufórie a hlavne zlosti, ktorú chce previesť na nás a vykričať nám všetko potrebné priamo do xichtu, bez výnimky!

Ak by bol zvuk zverený mne, pridal by som trochu viac rezavosti a ostria do gitár, bicie by si tiež žiadali trochu viac živelnosti a prirodzenosti, ale to sú už len také drobné chybičky krásy v tejto agresívnej zvukomaľbe. Neviem či dokonca oprávnene, veď ani samotní KREATOR nemali na začiatku kariéry bezchybný zvuk, aj keď možno viac živočíšnejší.

Martinčanom sa podaril poriadny debutový zárez. Z albumu srší agresia, hnev, nenávisť, ale hlavne energia, ktorej majú na rozdávanie. Škoda, že o nejakú originalitu v žiadnom prípade nejde, no to svoje zahrali poctivo a s rešpektom. Na Slovenku sa črtá ďalšia „old school“ thrash metalová nádej s menom VENDETA!

Tracklist:
01. Intro 1:15
02. Face Beneath The Mask 4:02