Recenzia – Čo dobré prišlo cez METALGATE minulý rok ?

Česká scéna nám za minulý rok priniesla samé lakoty, či už hovoríme o EARDELETE, PERFECITIZEN, VIRTUAL VOID alebo DOBYTČÍ MOR. Tento článok však bude patriť veciam, ktoré vydala stajňa METALGATE. Rozhodne pôjde o zaujímavé tituly, na ktoré si treba lepšie posvietiť, v lepšom prípade zaobstarať. Preto som sa rozhodol tieto nahrávky rozdeliť do dvoch skupín, tie čo sú veľmi dobré a stoja za vašu zvýšenú pozornosť a potom tie druhé, ktoré až tak neuchvátia, no svoje miesto si nájdu tiež. Začíname od toho lepšieho a to pekne zaradom – KEEP ON ROTTING, TORTHARRY a ISACAARUM. Vojdi spolu so mnou cez metalovú bránu!

KEEP ON ROTTING – „Unforessen Consequences“ (2013, METALGATE RECORDS)

Na začiatok sa hneď vrhneme do asi najkomplikovanejšieho albumu, ktorý uzrel svetlo sveta minulý rok v tejto stajni. Chalani z Litoměříc po prvom EP “The Beginning“ prichádzajú s plnohodnotným albumom „Unforessen Consequences“, v ktorom svoje schopnosti a zručnosti ukazujú v oveľa lepšom svetle a to vôbec nechcem povedať, že EP je zlé. Na „place“ 34-roch minút sa rozpúta hurikán plný nápadov, krkolomných rytmických zvratov, melodických vychytáviek, technických až equilibristických kúskov, až sa vám môže hlava z toho zatočiť. To rozhodne môže, toľko liniek sa na jednej kope fakt nevidí, čo si automaticky bude žiadať veľa pozornosti a poriadnu porciu trpezlivosti pri púšťaní tohto diela. Strávený čas budete musieť merať v hodinách. Hudobne nám chalani prinášajú to najlepšie zo súčasnej modernej školy death metalu (narážky na metalcore/deathcore sú taktiež na mieste), kúsok THE FACELESS, sem-tam VEIL OF MAYA či v úvodzovkách moderny ako BETWEEN THE BURIED AND ME či TEXTURES, no nič doslova a do písmena. Moderátorom tohto galaprogramu je vydarený growl striedajúci sa s corevejším uvrieskaným prejavom, kde obidvaja moderátori to zvládajú na jedničku a nestratili by sa ani v komerčnej konkurencii. Zvukomalebnosť albumu je na vysokej úrovni, gitary náramne režú, basa bublá ako pri hore spomínaných kapelách, všetko krásne vykreslené a v mohutnom a ucelenom prejave vypustené do sveta. Moderným chalanom sa fakt vydaril prvotriedny debut, ak teda neberieme EP ako album. Po hráčskej či tvorivej stránke vyšperkované dielo, ktoré si však na oplátku bude žiadať veľa času a pozornosti, no stojí to zato!

Odkazy na kapelu:

TORTHARRY – „Follow“ (2013, METALGATE RECORDS)

Nájde sa tu vôbec niekto, kto by týchto veteránov nepoznal? Snáď nie. Ak si to zrátame: 23 rokov existencie, 8 radových albumov (po novom spočítaní), vystúpenia pomaly po celom svete, tejto bande môžeme kľudne priradiť titul Legenda, pokiaľ ešte neboli korunovaní, tak iste len čakajú na inauguráciu. S čím prichádzajú na novinke „Follow“? Do nových výletov sa nepúšťajú, zázemie tvrdo vybojované si nedajú za žiadnu cenu. Prečo by to aj robili? Ich „oldschoolovo“ poňatý death metal prináša stále ovocie, sú za tým roky skúseností a hlavne oddanosti tomuto kovu, čo je aj silno počuť na nahrávke a hlavne sa prejavuje pri živých vystúpeniach. Ich riffing zabíja aj na najnovšom počine, krásne rezavé riffy, plné zlovestných melódii, aké máme radi pri čítaní učebníc death metalu. Vokál náramne hlboký a mohutný, pripomenie až samotného poľského démona Petra z VADER, ani hudobná zložka nemá až tak ďaleko od tohto bájneho zoskupenia. Teraz jedna vec, ktorú som asi mal spomenúť hneď na začiatku. Zvuk! Ten je priam unikátne spravený a okamžite sa mi krásne zarezal do mojich sluchovodov. Zaprášený, škrabavý, vrstevnatý a prešperkovaný, tak ako by to znelo pred 20 rokmi, keby bola k dispozícii moderná technika. Chalani si stále hrajú svoje a stále je to vysoký nadpriemer. Ich klasicky poňatý death metal vás prenesie do minulosti, kedy sa kult smrti uznával vo veľkom, akurát ste si so sebou na výlet zobrali modernú techniku.

Odkazy na kapelu:

ISACAARUM – „Whorecraft“ (2013, METALGATE RECORDS)

Túto nahrávku by som mal zaradiť niekde medzi kategórie „výborné albumy“ a „jemný nadpriemer“. Keďže takúto kategóriu tu nemám, tak som to zaradil k tým podarenejším veciam, predsa len klady výrazne presahujú zápory. Chalani nám kus odišli viac do deathmetalovejších vôd a musím povedať, že im to sluší. Práve skladby s veľkou pachuťou smrti sú na nahrávke tie najvýraznejšie, prevažne v skladbe „Public Enema“ narazíme na klasickú death metalovú linku, ktorá poteší každého vyznávača tohto kovu a nie je jediná . Grindcore sa tu taktiež nestratil, jeho chute nájdeme na každom rohu, občas sa nám to dokonca viac dostane do corovejšieho zázemia, príkladnou skladbou je „Spermafrost“, kde si myslím, že tú hopsavú pasáž už prepískli. Zvuko ostávame stále v rovinách staršieho poňatia death/grindu, uchrapčané gitary, výrazná basová linka, všetko ako má byť. Vokál strieda klasický, až oldschoolovo poňatý growl s uškriekaným, dajme tomu grindocorovým vokálom, ktorý je skôr typický pre staré grind veci. Ako príklad môže poslúžiť Mitchov backing vokál v NAPALM DEATH. ISACAARUM aj po 20 rokoch nahrali výborný, až deathmetalový album. Práve toto kĺbenie medzi klasickým death metalom a grindocorom im ide parádne, na staré black začiatky už dávno zabudnite, toto je ISACAARUM, ktorý stojí za pozornosť!

Odkazy na kapelu: