Recenzia – BRAINSCAN – „Reflections“ (Gothoom Productions, 2013)

Pamätáte si ,keď zatrpknutí metalisti tvrdili, že slovenská scéna (väčšinou samozrejme poukazovali na metalovú scénu) neexistuje? Darmo, dnes by už táketo slová zneli veľmi pochabo, pretože ak sa človek aspoň trocha poobzerá, zistí, že kapiel sa rodí toľko ako húb a kvalita z roka na rok stúpa. Nemajte však strach, zatrpknutí metalisti si vždy nájdu niečo nové, čo by mohli na scéne kritizovať, takže o zábavu bude postarané. Ničmenej, jednou z prvých lastovičiek kvalitných metalových nahrávok na Slovensku bol debutový album bánskobystrických BRAINSCAN zvaný „Breaking Down Your Mind“. Ten vyšiel v roku 2011, dva roky po ich úúúúplne prvom počine, EP-čku, ktoré chalani nazvali „Scan My Brain“ (neviem či ste si všimli, ale ten názov je v podstate iba otočený názov kapely, dobré nie?). Bol som teda zvedavý na ich následujúcu tvorbu.

O týchto počinoch však reč nebude, tú totiž zneužijeme na ich novinku zvanú „Reflections“, ktorá vyšla minulý rok (2013) pod slovenským Gothoom Productions. Zvykne sa hovoriť, že na druhom albume väčšinou kapela ešte nemá úplne sformovaný svoj štýl a že až tretím počinom sa ukáže, ako sa veci majú. Napriek tomu, že to možno nie je úplná kravina, pri BRAINSCAN sa mi zdá, že chlapci si už prešli fázou profilovania svojej hudobnej tvorby. Ich groove metal šmrncnutý mnohými sexy odbočkami je jednoducho profesionálnej úrovne a hneď na úvod musím poznamenať, že „Reflections“ je suverénna nahrávka bez prítomnosti akéhokoľvek tápania a kto si myslí opak – tak je „homo debilissimo“, ako označoval ľudí stredoveký filozof Akvinský v roku 2014 keď som si to práve vymyslel…

Prvá vec, ktorú chcem pochváliť je zvuk. Vynechám klišé frázičku „na slovenské pomery“, lebo tá už mi začína otravovať vzduch a poviem radšej iba, že zvuk je naozaj výborný. Počas posluchu kapely mi zvuk veľmi silno evokoval holandských TEXTURES a až následne po otvorení bookletu som zaregistroval, že sa na produkcii nahrávky podielal práve Jochem Jacobs, ktorý pôsobil vo vyššie spomenutých princov progresivného groove-u. Pri „Reflections“ si tak môžete byť istý, že zvuk bude čistý ale stále hutný.

Prejdime k obsahu nahrávky. „Reflections“ obsahuje dohromady 12 prevážne stredne tempných skladieb, pričom zámerom kapely bolo evidentne zložiť extrémne chytlavý a hutný materiál. Áno dámy a páni, „Reflections“ je ten typ materiálu, kde už po prvom posluchu sa Vám mnohé pasáže nenávratne zaseknú hlboko vo vašej mysli. Nevadí, stále lepšie ako „Dark Horse“ od KATY PERRY.

Feeling kapely je je v podstate veľmi obdobný ako na predošlom počine, texty aj tentokrát pojednávaju v prvom rade o ľudskej psychike, o ľudskom objekte a nadstavujú mu zrkadlo, a s týmto veľmi dobre korešponduje aj samotná muzika. Nájdeme teda aj na tejto nahrávke množstvo melódií, avšak atmosféra nie je veselá ani len sekundu. Riffy sú tentokrát o niečo viac technickejšie, je dobré počuť že hudobníci nezaspali na vavrínoch a pracujú na sebe. Veľkým plus sú aj tentokrát vokály, ako growl tak aj čisté, perfektne vpasované a priamočiare s dôrazom na detaily. Obaja speváci doslova žmýkaju texty tak, že z nich neostane takmer nič, dovolil by som si tvrdiť, že na „Reflections“ sa tak trocha stali dominantnými oproti ostatným nástrojom.

Neviem či sa mi to iba zdá, ale BRAINSCAN sa na „Reflections“ akoby pokúsili o vytvorenie moderne znejúcich skladieb, ktoré obsahujú ten oldschool feeling groovey kapiel 90-tych rokov a treba podotknúť, že sa im to aj čiastočne podarilo. Skladby ako „Open Your Mind“ alebo „Mr. Nobody“ alebo predovšetkým „The Judge“ sú jasnými nástupcami éry nu-metalu a obdobia, kedy SLIPKNOT vládli svetu. Osobne ma najviac oslovila skladba „Contact with myself“, ktorú musím jednoducho opísať slovami „znie slovensky“. Neviem ani prečo, ale niektorým slovenským kapelám sa začína dariť formovať entitu, ktorú by sme mohli nazvať „slovenská hudba“ vo svojej substanciálnej podstate.

„Reflections“ má samozrejme aj svoje chybičky krásy, avšak znova ich je menej ako na predchodcovi. Zvuk napríklad aj napriek tomu, že je vynikajúci a kvalitný nepodtrhne vždy správne niektoré riffy, ktoré by si aspoň podľa mňa žiadali agresívnejší háv. Zo skladateľského a aranžerského hľadiska je nahrávka tak veľmi v poriadku, že po viacerých posluchoch sa človek cíti až príliš bezpečne bez pocitu neistoty a zvedavosti, čo je škoda. BRAINSCAN sa o to ale ani nesnažili na „Reflections“, im išlo zjavne o nahratie toho najlepšieho, čo predchádzajúce dva roky stvorili a to zvládli na jednotku. Finálny verdikt? „Reflections“ je istota – dobré skladby, ktorým chýba trocha adrenalín.

Recenzia: Sakrkast