Recenzia – EMBOLISM – „Devillumination“ (Rest Of Noise Productions, 2013)

Grindcore to bude mať vždy ťažké. Je dosť svojský a čo je možno kameň úrazu – je neuveriteľne priamy a úprimný. Nehrá sa na nič, všetko, čo má na srdci, ti okamžite vybalí bez zbytočných rečí a priamo do ksichtu! Ľudia sa potom čudujú, kde je tá pretvárka, na ktorú sú zvyknutí. Veru, tu nie je po nej ani chýru ani slychu. Také priame útoky na nás tento rok vypustili popradskí junáci HUMAN HUMUS či Košičania THORWALD a v takomto antitrende pokračujú aj chalani EMBOLISM z Kanianky(Okres Prievidza) na svojom čerstvom počine Devillumination.

Útok priamo medzi oči či poriadny preplesk, to je zmyslom tejto hudby. Od prvého tónu, ak nerátam intro, vám chalani spôsobia taký ušný výplach, že váš mozog bude naruby a budete sa pýtať: Čo sa vlastne stalo? Ak sa pozrieme na hudobnú stránku, tak tu máme dočinenia s ráznym, priamočiarym a naliehavým grindcorom tej najklasickejšej školy, čiže sa tu dá naraziť na prímesi crustu a hardcoru, ako to robili kedysi dávno NAPALM DEATH, alebo sa kus zabrdne do death metalu, najsilnejší opar pri „Failure Needed“. Všetko sú to síce tie isté a klasické postupy, ktoré boli využívané už x krát, ale načo meniť to, čo tak skvelo funguje.

Aby si povedal všetko, čo chceš, niekedy slová nestačia. Treba do toho pridať aj niečo navyše, čo dotvorí celkový obraz myšlienky. Na toto chalaniská využívajú rôzne industrial sample či zvuky zvierat. Najpodarenejša vsuvka prichádza v piesni „Pigs“, ako aj názov prezrádza, ide o zvuky prasiat, ktoré úplne vystihujú podstatu textovej idei danej piesne. Industriálny nádych má aj celkové spracovanie cover art albumu, za ktorým stojí Ján Ksinsky so svojím grafickým štúdiom GRAPHCORES. Jeho prácou sa taktiež pýšia covery albumov od HUMAN HUMUS, ATTACK OF RAGE, či STERCORE. Tu taktiež ide o veľmi podarený cover. Na jednej strane má hnusné industriálne spracovanie, čo je veľmi trefné a rázne (o to pri grindcore ide), na druhej strane to má svoju hĺbku a vystihuje myšlienku albumu.

Samostatnou kategóriou samou o sebe je Michalov vokál. Svoje hrdlo šľachtí momentálne aj pri ATTACK OF RAGE, kde mu to ide taktiež náramne dobre, no pri tejto nahrávke sa doslova prekonal. Jeho dominantou je rozmanitosť. Zvláda klasické uškriekané pasáže, potom si zrazu spraví výlet do hlbokého až medvedieho revu a aby sa nepovedalo, tak na nás vrhne poriadny diktát, ktorý vás naučí v pozore stáť a pozorne poslúchať. Celé je to zároveň náramne naliehavé, dravé a živočíšne.

EMBOLISM nám zo starých a otrepaných postupov pripravil vydarenú nahrávku, ktorá vám poriadne prepláchne vaše kotrby. So svojou dravosťou a naliehavosťou vykričí svetu, čo sa im nepáči a vy budete pekne počúvať, či sa vám to páči alebo nie!

Autor: Lukáš „Bukáčo“ Polák