Dnes vám prinášame rozhovor s Peťom Kasákom, organizátorom nového open air festivalu Blasphemy open air, zároveň organizátorom Blasphemy indoor koncertov, spevákom v kapele Minnor a spevákom a gitaristom kapely Agresia. Budeme sa rozprávať o jeho víziách pre tento festival, aj o praktických záležitostiach a informáciách ohľadom areálu. Ak sa chcete dozvedieť niečo viac a tomto novom festivale na mape Slovenska, určite pokračujte ďalej v čítaní. Ďakujem týmto Peťovi za rozhovor a čas, ktorý strávil nad odpoveďami.
Na konci minulého roku ste ohlásili nový Open air na Slovensku – Blasphemy open air, ktorý sa uskutoční 15. – 16.8. v areáli kempu Slnečné Skaly pri Žiline. Poďme teda najprv k samotnému miestu. Na základe čoho si ho vybral? Mal si už predtým toto miesto v hľadáčiku ako potencionálny priestor pre konanie letného festivalu? Zvažoval si aj nejaké iné areály?
Areálov na festival som mal v okolí Žiliny v mojom hľadáčiku viacero. Tiež mi boli ponúknuté vzdialenejšie miesta, kde by bolo hypoteticky možné akciu zorganizovať. Keď sme však prišli na menšiu prehliadku Slnečných skál a vizualizovali si v predstavách festival na danom priestore, nebolo potrebné ďalej nič zvažovať. Neskôr som tiež šiel na menšiu „priemyselnú špionáž“ iného hudobného festivalu Skaly, ktorý tam každoročne prebieha. Utvrdilo ma to v presvedčení, že lepšie miesto nielen v okolí Žiliny, ale, dovolím si tvrdiť, aj v rámci Slovenska, by sa hľadalo len veľmi ťažko. Navyše chcem areál ešte tematicky vyzdobiť rôznymi dekoráciami, a ak sa všetko vrátane počasia vydarí, bude to skutočne výnimočné a návštevníci to určite ocenia.
Slnečné skaly sa nachádzajú pri ceste medzi Rajeckými Teplicami a Porúbkou. Pre ľudí s autom to nepredstavuje žiadny problém. Ako sa tam však vedia dostať nemotorizovaní účastníci? Bude zabezpečená aj nejaká doprava, ako špeciálny taxi z Rajeckých Teplíc, alebo niečo na tento štýl?
Dobrá otázka, na ktorú som samozrejme myslel, len som ju tak skoro pred festivalom ešte verejne nekomunikoval. Vlak chodí zo Žiliny do približne kilometer vzdialenej stanice v Porúbke, avšak cesta odtiaľ je nebezpečná, a preto budem určite upozorňovať ľudí, aby neriskovali chôdzu popri ceste bez krajnice. Chceme zabezpečiť oficiálne festivalové taxi, ktoré bude premávať vo vyššej frekvencii medzi centrom a festivalovým areálom, najmä v prvý deň festivalu, keď očakávame najväčší nápor fanúšikov.
Taktiež ma zaujalo, ako bude riešený catering pre kapely a účastníkov? Budeš mať stánky s občerstvením a s ponukou pitia? Ak máš nejakú špeciálnu vec, napríklad špeciálny pivovar, ktorý bude na mieste, tak prosím určite napíš. Budeš mať žetónový systém, alebo bude možné platiť u predajcov v hotovosti alebo kartou?
Catering pre kapely bude riešený podľa požiadaviek samotných interpretov. Ako to býva na našich akciách bežné, v backstage budú mať zabezpečené všetko – od jedál až po nápoje – bez toho, aby museli behať s papiermi alebo žetónmi po stánkoch. Pre účastníkov sú zatiaľ zabezpečené tri gastro stánky, pričom ponuku som komunikoval tak, aby pokryla čo najviac chutí návštevníkov – od hamburgerov a hranolčekov, cez tradičnejšie jedlá ako trhané mäso, langoše či guláš, až po ponuku pre vegánov. Samozrejme, aj na raňajky (v sobotu a v nedeľu) budú klasiky ako párky, praženica, obložené chlebíky a podobne. Postupoval som podľa požiadaviek ľudí a od každého predajcu požadujem, aby mal na výber aj dostatok nealkoholických nápojov. Čo sa týka ponuky piva, ešte nemôžem s istotou potvrdiť konkrétne pivovary, azda s výnimkou Martinsu. Je to stále v riešení, avšak s predajcom sme dohodnutí na širšom spektre ponúkaných pív – od klasických ležiakov až po sviežu IPU. Na prvý ročník festivalu pravdepodobne ponecháme platbu v hotovosti, pričom platba kartou bude u predajcov taktiež možná.
Budú mať účastníci aj prístup k nejakým sociálnym zariadeniam, ktoré prislúchajú ku kempu, pokiaľ sa rozhodnú, že tu budú stanovať?
V prvom rade je potrebné pre tých, ktorí ešte na mieste neboli, vysvetliť, že celý areál Slnečných skál je veľmi veľký a na festival bude vyhradená približne jeho tretina. Slnečné skaly sú prioritne určené na stany a obytné prívesy. Na opačnej strane areálu (mimo festivalového areálu) je len pár chatiek, ktoré budú prevažne obsadené personálom festivalu a bežnými návštevníkmi kempu. Ak teda niekto nechce stanovať ani zostať v aute, je potrebné dohodnúť sa na bežnom ubytovaní s prevádzkovateľmi Slnečných skál. Čoskoro zverejníme všetky informácie a formulár, v ktorom sa budú môcť návštevníci vopred nahlásiť, aby bolo odbavovanie pri vstupe čo najrýchlejšie. Formulár so zoznamom požadovaného ubytovania bude následne posunutý prevádzkovateľom Slnečných skál.
Je areál uzavretým priestorom, alebo bude ohradený prenosnými plotmi?
Dá sa povedať, že je ohraničený prírodou. Z jednej strany je kopec a skaly, z druhej strany rieka Rajčianka, ktorá tečie popri celom areáli. Samozrejme, je možné ju prekročiť a dostať sa na festival, takže oplotenie nebude slúžiť len na zamedzenie nepovolených vstupov, ale aj na zabezpečenie bezpečnosti návštevníkov. Okolo miesta na stanovanie však ploty nebudú, takže bude možné ísť sa schladiť aj do rieky.
Nachádza sa v areáli aj pódium, alebo ho budete musieť pre tento účel postaviť? Kto bude tento festival zvučiť?
V areáli sa nenachádza dostatočne veľké pódium, všetko je preto potrebné zabezpečiť a postaviť. Kompletné technické zabezpečenie vrátane audiotechniky, svetiel a samotného pódia je dohodnuté s profíkmi z El Miño.
V areáli Campingu Sereď sa každoročne potykáme s množstvom komárov, vzhľadom na to, že sa nachádza v blízkosti Váhu. Na čo by si upozornil návštevníkov tvojho festivalu, čo sa týka prírodných „hrozieb“?
Minulé leto som v areáli vo večerných hodinách nepociťoval výraznú inváziu komárov, napriek tomu, že moja krv je pre ne vždy veľmi príťažlivá. Samozrejme, situáciu budem pred festivalom monitorovať, a ak by boli komáre premnožené, o všetkom potrebnom budem informovať na oficiálnych kanáloch, ako to mám vo zvyku.
Viem, že s Blasphemy koncertami ti pomáhajú aj ďalší ľudia? Ako je to v prípade open air festivalu? Máš už vytvorený svoj team ľudí, ktorí budú mať nejaké úlohy? Koľko ľudí tvorí hlavný team?
Už pri klubovej akcii sa nabehám ako somár. Som v organizačných veciach puntičkár a k ničomu nepristupujem laxne. Ak má všetko fungovať, na open-air je samozrejme potrebný väčší tím ľudí. Jadro tvoria spoluhráči z oboch mojich kapiel (Minnor, Agresia) a ešte pár známych, ktorí majú na starosti vstup, merch a pomoc na pódiu. Spolu je to približne 10 ľudí na indoor akcie, avšak na open-air sa mi už hlási omnoho viac dobrovoľníkov. Navyše môžem využiť svoje postavenie univerzitného učiteľa, ktorý má na starosti odbornú prax študentov na katedre. Predbežne počítam, že o hladký chod festivalu by sa malo starať približne 30 ľudí. Samozrejme, prvý ročník je pre všetkých skúškou a nebude všetko dokonalé, ale dúfam, že po rozdelení úloh bude všetko fungovať podľa našich najlepších možností a schopností.
Čo považuješ za najväčšiu výzvu pri realizácii tohto nového festivalu?
Najväčšou výzvou je pochopiteľne finančná stránka. Aktuálne sa snažím o podporu mesta, ale vieme, ako to chodí s podobnými akciami na Slovensku. Okrem zaplatenia prenájmu som musel splniť aj niektoré zmluvné podmienky prevádzkovateľa areálu. Celkovo sa musím spoliehať len na predaj vstupeniek a prípadne na nájom od gastro stánkov, čo však nie je žiadna výhra, keďže takmer všetky financie sú potrebné na zabezpečenie výkonnej elektrocentrály. Napriek tomu sa nesnažím šetriť na ničom, čo je potrebné pre spokojnosť kapiel a účastníkov.
Veľkým problémom po konaní festivalov je neporiadok/smeti, ktoré po sebe zanechajú účastníci. Ako sa plánuješ vysporiadať s touto stránkou? Budú pre účel festivalu vyrobené aj festivalové poháre?
Samozrejme, nejakému neporiadku sa po večerných kapelách vyhnúť nedá, avšak aj vzhľadom na to, že sa festival koná v chránenom území, je potrebné čo najviac minimalizovať dopad na životné prostredie. Počas festivalu sa bude areál priebežne upratovať. Zabezpečený bude veľkokapacitný kontajner a samozrejme aj následná likvidácia odpadu. Pre festivalové poháre práve vymýšľam grafiku, takže áno, budú formou vratných dizajnových pohárov.
Podľa zverejneného programu budú posledné kapely začínať o 22:00. Znamená to inými slovami, že je tu isté časové obmedzenia, či už od ochranárov, alebo od mesta? Bude po skončení hudobného programu aj niečo ako „after párty“?
Áno, je tam časové obmedzenie od prevádzkovateľa areálu. Ako som spomínal vyššie, areál samotného festivalu bude v oddelenej časti Slnečných Skál. V ostatných častiach budú bežní návštevníci kempu a mal som niekoľko podmienok, ktoré som musel splniť. Jednou z nich bolo aj skoršie ukončenie hudobnej produkcie na minimalizáciu hluku a rušenia nočného kľudu. Samozrejme, toto sa vzťahuje len na najväčšiu zvukovú expozíciu z pódia. V piatok sa budú ľudia určite baviť ďalej, navyše v sobotu bude mimo hlavného pódia afterpárty s dobre známym Jožkom Falusoidom.
Koľko očakávaš približne návštevníkov a koľko ich dokáže najviac poňať samotný areál? Koľko ľudí by bolo pre teba ideálne? Ako sa zatiaľ darí predpredaju?
Vyhradená časť dokáže poňať s prehľadom 1000 ľudí, aby sa netlačili. Niečo nad 500 ľudí by bolo pre nás ideálne, avšak, ako vieme, je to trochu lotéria. Všetko závisí od počasia, ekonomických nálad ľudí v priebehu festivalovej sezóny a podobne. Už dávnejšie som sa vyjadril, že chcem robiť festival transparentne, a pokiaľ sa dá, komunikujem aj pozadie festivalu. Nemám teda problém napísať počet predaných vstupeniek, ktorých je aktuálne 150 kusov. Nie je to žiadna sláva, ale ani katastrofa. Netreba zabúdať, že je to prvý ročník, a efekt má určite aj nedôvera ľudí, ktorí nevedia, čo očakávať. Viem od iných organizátorov, s ktorými som v kontakte, že predpredaj vstupeniek aj na ich letné festivaly sa pohybuje slimačím tempom a drvivá väčšina si kupuje vstupenku až tesne pred festivalom. Ostáva teda dúfať, že moja otvorenosť prekoná aj tú nedôveru. Myslím, že pre to robím každý deň maximum.
Ešte mi nedá nespýtať sa na vstupenky. Momentálne je v predpredaji vstupenka na dva dni. Keďže headliner, ktorým je Vader, bude hrať v piatok, uvažoval si aj nad jednodňovými vstupenkami len na piatok?
Vstupenky sú oproti iným (oficiálne nepodporovaným) festivalom vážne za smiešnu sumu. Prvá vlna bola len za 35 €, z čoho predpredaj nepokryje ani náklady na headlinera, o ktorom píšeš. Skutočne teda prosím ľudí, nech si uvedomia, že ak chcú ísť hoci aj na jeden deň z festivalového programu, 50 € je stále adekvátna suma. V predpredaji to rozhodne robiť nebudem, boli by z toho zbytočné komplikácie. Uvažujem, že takú možnosť dám len pri vstupe na mieste festivalu, ale ešte uvidím podľa toho, či o to budú ľudia prejavovať záujem.
Poďme viac k samotným kapelám. Rozhodol si sa pre headlinera v podobe poľskej death metalovej legendy VADER. Ozval si sa im z vlastnej iniciatívy, alebo ti napísali oni? Prečo si sa rozhodol práve pre túto kapelu?
Bola to moja iniciatíva. Rozhodol som sa na základe ankety, ale aj osobnej skúsenosti z vystúpení VADER, z ktorých išla vždy veľká energia. Chýbal mi na festivale ťahák, ktorý by pritiahol aj takpovediac tradičných fanúšikov metalu, a po pár desiatkach e-mailov sme sa dohodli na podmienkach. Mal som v hľadáčiku a komunikoval som s viacerými kapelami, môžem spomenúť napríklad BELPHEGOR alebo BRUJERIA. Ich finančné požiadavky však boli už vážne príliš veľké sústo. Snáď ďalší rok, ak ľudia podporia festival v dostatočnej miere :).
Mal Vader nejaké špeciálne technické, alebo iné požiadavky, ktoré ste museli splniť?
Požiadavky sú úplne štandardné pri ktorých som sa stretol už v klube pri HATE alebo CYTOTOXIN, takže nič nezvyčajné čo by stálo za zmienku.
Zvyšok kapiel pochádza prevažne zo Slovenska a z Čiech. V tomto ohľade ma zaujala hlavne účasť Redzed, ktorý sa trochu žánrovo odlišuje od zvyšku kapiel. Už si sa s ním stretol aj osobne, alebo si len videl koncert?
Videl som každú kapelu, ktorá vystúpi na Blasphemy, azda okrem Minnor :). Redzeda som mal možnosť vidieť na Brutal Assault, osobne sme sa ešte nestretli. Už predtým sme ho registrovali a počúvali cestou na koncerty. V kapele sme veľmi otvorení iným žánrom a často nám hrá mišmaš od swingu, klasiky, cez deathcore, až po niektorý rap :). Viem, že medzi klasickými a ortodoxnými metlákmi nie je známy, avšak mnoho mladých ho počúva, o čom jasne svedčia aj jeho čísla počúvanosti. Cieľom bolo teda priniesť na festival aj nejakú výchylku, ktorá priláka iných fanúšikov.
Taktiež ma zaujala skupina Swept into decay. Nakoľko o nich veľa neviem, prosím popíš nám trochu viac, čo od nich očakávať, okrem toho, že ide o death core 😊.
Ako som už spomínal vyššie, snažil som sa v lineupe zachovať obmenu oldschool a moderny. Swept Into Decay je najmodernejšia forma deathcoru s bláznivými blast beat pasážami až po pomalé breakdowny. Kapela je pomerne nová, ale s veľkým potenciálom a ešte budete o nej veľa počuť.
Celkovo je program festivalu štýlovo rozmanitý. Na základe čoho si vyberal jednotlivé kapely?
Je to taká kombinácia viacerých princípov. Po prvé, nie je tajomstvo, že som inšpirovaný mojím druhým domovom, Brutal Assaultom, a veľmi sa mi páči spektrum žánrov, medzi ktorými si môže poslucháč vyberať. Po druhé, je to podľa mojich skúseností z živých vystúpení kapiel. Za každú kapelu zaručujem, že podá na pódium v danom žánri maximum. Ďalej chcem pochopiteľne niečo z tohto ročného trápenia aj pre moju kapelu, tak jednou z priorít je, nech sa nám podľa možností vrátia adekvátne koncerty a festivaly. V neposlednom rade sa mi nepáči, že niektoré kapely, ktoré sa netlačia do zadku organizátorom, nedostávajú šancu na väčších akciách a festivaloch. Toto na Blasphemy nebude. Navyše, pokiaľ si nejakú kapelu budú pýtať fanúšikovia a kapela má svoje kvality, nemusí byť medzi nami vôbec žiadne bratríčkovanie, ako je to v našej spoločnosti bežné :). Viete, tie „metalové rodinky“ a podobné keci. Chcem to aj v budúcnosti robiť veľmi pestro a nevylučujem aj iné extrémy, pretože tie sa nevyskytujú len v metale. Tým pádom, myslím, bude Blasphemy v rámci Slovenska výnimočný a nebudeme ani liezť do polievky etablovaným festivalom, ako Gothoom alebo Flesh Party, ktoré sú, dovolím si tvrdiť, užšie žánrovo zamerané.
Sprievodný program ponúka aj Yogu, Metalový kvíz, gitarový workshop aj akustické lekcie? Bude pre tieto aktivity vyčlenený špeciálny priestor a budú tieto aktivity križovať s koncertami kapiel?
Aktivity v sprievodnom programe nebudú kolidovať s vystúpeniami kapiel. Prebehnú v sobotu ráno do 12:00, kedy začína prvá kapela. Gitarový workshop nebude prebiehať celý deň, len počas celého sprievodného programu od 09:00 do 12:00, teda súbežne s tými ostatnými aktivitami. Samozrejme, záleží od počasia, ale zatiaľ si predstavujem jogu v oddychovej zóne pod stromami, metalový kvíz, akustické lekcie a gitarový workshop pod prístreškom s väčšou obrazovkou.
Ďakujem veľmi pekne za tento rozhovor. Prajem ti úspešný prvý ročník, veľa spokojných účastníkov a dobré počasie! Držím palce! Máš nejaké slová na záver?
Aj ja ďakujem za možnosť prezentovať festival. Chcel by som poprosiť všetkých, ktorým sa páčia moje myšlienky, nech hlavne podporia moje aktivity kúpou vstupeniek, aby mohol pokračovať aj po ďalšie ročníky. Robím pre to každý deň maximum a obetujem pre to takmer všetok svoj voľný čas, ale aj peniaze. Len s vašou podporou to môžem dotiahnuť do úspešného konca. Všetky informácie, dokonca aj také, ku ktorým sa bežne ľudia nedostávajú, komunikujem na sociálnych sieťach, tak neváhajte pozrieť niektorý z oficiálnych kanálov alebo môj osobný profil. Vidíme sa 15.-16.08.2025 na Slnečných Skalách!
Kontakty:
Udalosť: https://www.facebook.com/events/350548917752119/
Stránka: https://www.facebook.com/profile.php?id=61559794080140/
Predpredaj: https://tootoot.fm/sk/events/66ead7a83a26ed4076d4a0f6
Organizátor: kasak.peter2@gmail.com
Miesto: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057180772581
Použité fotografie a grafiky pochádzajú z FB stránok a udalosti