Recenzia – Jablká & Doom Vol. 4 (kompilácia) – 2023

Ak máte radi žánre ako stoner, doom alebo sludge, určite ste už na kompiláciu Jablká & Doom narazili. Ak nie, jednoznačne to treba napraviť. Koncom minulého roka vyšlo už štvrté pokračovanie, recenzie na predchádzajúce diely nájdete tu: Jablká & Doom Vol. 1, Jablká & Doom Vol. 2, Jablká & Doom Vol. 3.

Kedysi hrali takéto kompilácie veľmi dôležitú rolu pri objavovaní nových kapiel. S nástupom internetu a streamovania sčasti stratili zmysel, ale nie úplne. Veď objaviť novú kapelu a s odporúčaním, na ktoré sa môžete spoľahnúť, nie je ľahké. Pokiaľ nemáte more času na nekonečné počúvanie často zlých nahrávok.

Pri pohľade na zoznam interpretov som ako prvé vyhodnotil, koľko z nich poznám. A tentoraz iba dva známe mená: Slať a Hrob. Ostatné mi nič nehovorili, preto som sa so zvedavosťou pustil do počúvania.

Začíname zhusta, psychedelická doom sludge mašina z Prahy Opium Warlock je na prvý pohľad monotónna riffovačka, ale v skutočnosti je to veľmi dobre premyslené a zaujímavé. Kapela je hodne plodná a materiál dodáva na pravidelnej báze, takže ak vás zaujme, je čo počúvať. A ponoríme sa hlbšie! Bahnitá, ale celkom svižná riffovačka zo Zvolena Vomit Injection je doplnená až death metalovým vokálom. Ide o staršiu vec z roku 2017 v horšej zvukovej kvalite, ktorá ešte zvyšuje ťažobu materiálu. Slať z Brna sú pomerne známe meno, napriek tomu, že zatiaľ veľa materiálu nenahrali. Sludge stoner so silným Black Sabbath vplyvom ozvláštnený zaujímavým bubnovaním a vrieskaným ženským vokálom Jany Kremace šlape na jednotku. Z bahnitých slatí sa presúvame na cintorín do poriadne starého zhnitého a dusivého death/doomového Hrobu. Bratislavská kapela Hrob oslavujúca dávne veky žánru vydala minulý rok prvé štýlové demo. Pri počúvaní budete vlhkú hlinu cítiť v ušiach aj medzi prstami. Prvú stranu kazety (strana Eufória) uzatvára Sloth. Opäť zástupca brnenskej scény, takmer 18 minút stoner doomu, zväčša pomalého, ale zďaleka nie vždy. Veľa sa pracuje s tempom a zmenami nálad. Hlavne sa nikam nenáhliť, hypnotické čisto inštrumentálne riffovanie pre pokročilých. Slušný a kvalitný záhul.

Druhú stranu (strana Halucinácia) otvára psychedelická halucinogénna lahôdka, ktorú zo spoločného vesmírneho výletu k čiernej diere priniesli Acid Row & Madhouse Express, alebo ak chcete Acid Express. Spojenie stoner punku a psychedelického rocku funguje výborne. A vraciame sa na Slovensko. Staršia vec z roku 2015 a bratislavská kapela Lyssete. Výborná speváčka, veľa melódií, zmes stoner rocku a grunge. Škoda, že vydali len jeden album, zaujímavá tvorba. Ďalšia kapela sú Kocka Cukru z Palárikova. Stoner rock s drsnejším vokálom a punkovým textom ma presvedčil, že túto kapelu sa oplatí sledovať a čakať na celý album. Podľa bandcampu existujú už od 2011, ale skladby tam majú len tri z minulého roka. Je zaujímavé, koľkými spôsobmi sa dá na stoner pozrieť. Oproti predchádzajúcim kapelám sú Košičania Clivosť oveľa viac emotívni, intenzívni a zároveň chaotickí. Zastretý vokál a výrazná basa vytvárajú zaujímavé nálady. A blížime sa k záveru. O kapele Rúhadlo som nenašiel informácie. Skladba je v remixovanej forme od KRN, žánrovo by sa dala nazvať experimentálny tribal doom. Neviem posúdiť, nakoľko sa na vyznení prejavilo to, že ide o remix.

Kompilácia Jablká & Doom Vol. 4 vychádza už tradične digitálne a na MC kazete. Dokonca v troch verziách: zelená kazeta Euphoria, čierna kazeta Hallucination a fialová kazeta Alles (aus Arsch) muss rauss. Takže si môžete vybrať. Z mojej strany veľká spokojnosť, Tom/EZR a blog Jablká ďaleko od stromu opäť vyberajú zaujímavé kúsky zo slovenskej a českej podzemnej scény.