Liptovský Mikuláš bolo odjakživa mesto, v ktorom to žije fanúšikmi metalovej hudby všeobecne. Zároveň je mestom, kde vzniklo viacero kvalitných kapiel či už hrajúcich death metal, black metal, alebo príbuzné štýly. Nie je teda žiadnym prekvapením, že sa tu zrodila ďalšia death metalová kapela s názvom Souls to Deny, ktorá hneď vyšla von so svojim debutovým album s názvom „The Tragedy of Human Existence“, ktorý si aj sama vydala. Názov skupiny síce evokuje, že by mohlo ísť o metal v štýle Suffocation, no z marketingového hľadiska sa určite podaril, pretože kto by si do ruky nezobral CD v domnienke, že si vypočuje slovenské Suffocation. Prekvapenie v podobe kopírky amerických velikánov sa však konať nebude, zato vás Souls to Deny zavedie do svojho rozmanitého sveta death metalu s modernými prvkami, prvkami progresívneho metalu, či HC, ale klasického old school death metalu.
Zostavu tvoria štyria členovia. Na poste speváka sa nachádza bývalý vokalista Martinských BloodCut – Mišo, gitaru obsadil Lukáš, aktuálne pôsobiaci taktiež v black metalovej formácii Sorgoth a ešte v iných projektoch. Hlboké tóny bass gitary obsluhuje Pavol, bývalý člen Feel a Curse a rockovej skupiny The New Black Widow. O poriadnu nálož na bicích sa stará Andrej, ktorý pôsobil aj v kapelách Dissected, Embalmed, Black Widow, Desecrated Dreams, Quarreling Men a Feel a Curse. Ako teda môžete tušiť, nejde o začiatočníkov na hudobnej scéne a každý člen má za sebou už nejaké skúsenosti. Je teda samozrejmosťou, že už ich prvá nahrávka je kvalitná a premyslená. Nahrávalo, mixovalo a mastrovalo sa v popradskom štúdiu u Martina Barlu a výsledok sa odzrkadľuje v necelých 30 minútach v desiatich skladbách pričom prvá je gitarové intro a poslednú outro. Tento hrací čas považujem za ideálny, pretože po 30 minúte (pokiaľ nejde o niečo naozaj výnimočné) začínate strácať sústredenosť. O cover sa postaral autor, ktorý si hovorí Doccy Gore. Pochádza z Indonézie a spolupracuje prevažne s lokálnymi, respektíve americkými Brutal death metalovými kapelami. Dá sa povedať, že zachytáva ústrednú myšlienku a názov diela, takže pekne zapadá k náladám na albume.
K lyrickej stránke budem citovať priamo z rozhovoru, ktorý som s kapelou uverejnila na našich stránkach pred pár mesiacmi: „Zastávam názor, že texty by mali mať v sebe nejaké posolstvo. Minimálne by mali mať zmysel a už dávno som vyrástol z kapiel, ktoré spievajú o exkrementoch a podobných záležitostiach. Moju myseľ v súčasnosti najčastejšie ťažia ekologické témy. Napríklad, prečo sa vlastne nepoučíme z minulosti a stále bez výčitiek pokračujeme v masakre planéty, od ktorej závisí naše ďalšie bytie? Sme najinteligentnejší druh, alebo sme v skutočnosti iba parazity nezaujímajúc sa o následky svojich činov? Texty na debute odkrývajú napríklad aj túto tragickú tvár ľudstva. Témy textov sú teda rôznorodé, odrazom súčasnej doby a dávajú pozornému poslucháčovi priestor na zamyslenie.
Ako som už spomenula, album bol nahratý v popradskom štúdiu u Martina Barlu. Z tohto štúdia už vyšlo množstvo nahrávok, no táto ma hneď upútala svojim zvukom, ktorý dáva priestor všetkým nástrojom, ktoré sú zvýraznené na tom správnom mieste, takže tým udržujú pozornosť poslucháča a zároveň nakopávajú. Treba pochváliť aj vokál, ktorý je vo veľkej miere zrozumiteľný a má dobrú farbu. Sú však aj pasáže, kde to s tou zrozumiteľnosťou až také dobré nie je. V tomto ohľade som celkom zvedavá na živé vystúpenie, aká bude intonácia speváka. Basa je výrazná a má v mnohých skladbách aj svoje osobitné pasáže, napríklad skladba Act of Enslavement, kde jej dávajú priamy priestor. Za povšimnutie určite stoja aj samotné bicie, ktoré sú nápadité, nie je to len jednoliata sypačka od začiatku do konca, no aj tie sa v niektorých skladbách naplno objavujú (napríklad Our Wretched Existence). Občas sa objaví špeciálny činel, ktorého meno vám žiaľ nepoviem. Čo ma celkom potešilo sú gitarové party, ktoré neobsahujú zbytočné sóla, avšak tým pádom je nahrávka priamočiarejšia a agresívnejšia. Páči sa mi aj už nie veľmi časté intro a outro, dodáva to tak albumu pomyslený začiatok a koniec a aspoň pre mňa pôsobí tým pádom ako konceptuálne uzavretý.
Na mňa debutový album Souls to Deny urobil naozaj dobrý dojem, pretože ide o veľmi pestrý materiál, ktorý rozhodne nenudí. Vidieť, že si chalani dali záležať aj na kompozícií jednotlivých skladieb. Na pestrosti dodáva hlavne primiešavanie iných žánrov do klasického death metalu, kde už sa povedzme si otvorene toho nedá až tak veľa nového vymyslieť. Ako som už spomenula, kapela pridala do jednotlivých skladieb aj prvky grindcore, progresívneho metalu, HC, či groovy a to bol dobrý krok.
Ak teda chcete siahnuť po slovenskej death metalovej tvorbe a máte necelých tridsať minút, album určite zhltnete, ani si to neuvedomíte. Bude zaujímavé sledovať, kam sa kapela vyberie pri svojom nasledujúcom počine, pretože všetci zúčastnení hudobníci majú dostatočné kvality, aby v budúcnosti vytvorili niečo, čo vo vás zanechá hlbokú stopu. Ja osobne sa už teraz teším na živé vystúpenie.
Hodnotenie 8/10
https://www.facebook.com/SoulsToDeny