Recenzia – All Against Nothing – Vítam ťa v tme – Independent 2021

Kapela All Against Nothing je na našej scéne už nejakú dobu, ich história sa začína okolo roku 2012 v severe Slovenska. Po úvodných a myslím si, že na slovenské pomery aj klasických zmenách v zostave, nahrali v roku 2015 debutový album s názvom Falošná sloboda. V tomto aj neskoršom období sa podarilo kapele veľa koncertovať a zároveň pomaly pripravovať nové skladby. V roku 2020 sa preto opäť zatvorili do štúdia a nahrali nový materiál, ktorý sa dostal do rúk aj mne. Na úvod ešte dodávam, že All Against Nothing hrajú zmiešanú formu death metalu, metalcore a melodického metalu.

Album vyšiel v polovici mája tohto roku a zoženiete ho na CD, no môžete si ho vypočuť aj online na všetkých platformách. Novinka má názov „Vítam ťa v tme“ a momentálne nespadá pod žiadne vydavateľstvo. Na albume nájdete 10 skladieb a jeden bonus, dokopy je to úctyhodných 50 minút počúvania. Väčšina skladieb má stopáž približne 4 – 5 minút, takže ide o pomerne dlhé skladby. Výnimkou je len jedna pieseň – Pokúšanie diabla s dĺžkou necelé 4 minúty (ak nepočítam Intro). Na produkcii výsledného zvuku sa podieľal známy Peter Sanchez Saniga. Skupina zhotovila nahrávku v GM Recording Studio. Mix a Mastering prebehol v No Silence Studio. Čo sa týka zvukovej stránky, nemôžem povedať ani slovko kritiky. Tu bola odvedená naozaj výborná práca po všetkých stránkach. Zvuk je moderný, čistý, presne pasujúci k štýlu muziky. Nie je akcentovaný príliš niektorý nástroj, naopak, sú veľmi dobre vyvážené a dokonca nenápadne vašu pozornosť strhávajú zo spevu na gitaru, či bass gitaru (aspoň mňa). Veľmi sa mi páčia aj zvukovo krásne počuteľné a znejúce bassové hĺbky, napríklad v skladbe „V Útrobách Existencie“. Nech už boli pohnútky kapely na nahrávanie práve v tomto štúdiu akékoľvek, v tomto prípade to považujem za veľmi dobrý krok. Celkom by ma zaujímalo, ako znie zvukovo kapela s týmto novým materiálom na živom koncerte. Možno aj toho sa dočkáme.

Video produkciu k dvom skladbám – „V mene pomsty“ a „V tme“ zverili All Against Nothing (ďalej skrátene aj ako AAN) v tomto smere do rúk známeho českého umelca a hudobníka s pseudonymom Frodys (POSTCARDS FROM ARKHAM / AWRIZIS). Cover art a tému grafiky zhotovil Juraj Bezák 3D Artist. Obal korešponduje s témami na albume a vystihuje názov albumu. V popredí coveru je postava, ktorej nie je vidieť do tváre a v rukách drží svietnik s „práve“ zhasnutými sviečkami, z ktorých dym tvorí nadpis – vítam ťa v tme. Mne osobne až tak tento cover neučaroval, ale považujem to čisto za vec vkusu. V každom prípade, vidieť, opäť to nie je amatérska práca. Booklet je ladený do tmavomodrých farieb s dobre čitateľným bielym písmom, aj vhodne zvoleným fontom. V strednej časti sú upravené a prelínajúce sa fotografie členov kapely, na zadnej dvojstrane je odfotená celá skupina s už spomínaným svietnikom. Ešte čo sa týka coveru, všimla som si jednu zaujímavosť. Väčšinou je logo kapely umiestnené na front coveri, ale v prípade AAN tomu tak nie je. Vidieť len jeho obrysy v pozadí postavy a časť loga možno nájsť na spoločnej fotografii, či na stranách bookletu.

Texty sú napísané po slovensky, s výnimkou skladby „Spoveď“ sú všetky autorské texty speváka Tomáša. Väčšina je ladená melancholicky, ale na môj vkus až príliš povrchne. Mnohé texty sú pre mňa až trochu klišé (napríklad skladba „Prúd, Čierne vrany, V mene pomsty, Pokúšanie Diabla, Dve tváre“), resp. nič nové neprinášajúce témy, len konštatovania (napr. „Z prachu si vzišiel a zmeníš sa v prach“ – ďakujem, nevedela som, prípadne môžem hniť aj v hrobe…), alebo nebádanie k činu, ktorý v skutočnosti nikto aj tak neurobí (Nie! Zakrič Nie! Nebudete mať nikdy moju dôveru….– no zakričím si tak maximálne na koncerte, to kľudne 😊). Niektoré texty dokonca nedávajú zmysel, ale chápem to ako autorskú licenciu. Verím, že to bolo schválne, prípadne, aby sa to rýmovalo, sedelo so zvyškom. Tu by som na mieste AAN trochu zapracovala. V kombinácií s hudbou AAN práve texty na mňa pôsobia tak, že trochu zabíjajú silu skladieb a atmosféru albumu. Vzhľadom na to, že spev je z veľkej časti melodický a dobre zrozumiteľný, sú podľa môjho názoru dobré texty ešte dôležitejšie, ako dajme tomu pri death metale. Viem, aké je ťažké napísať dobrý text, ale trochu to zamrzí, hlavne ak do hudobnej zložky dala kapela naozaj veľa, a je to vidieť. Mne osobne teda táto stránka vôbec nezapasovala, ale odporúčam si prípadne prejsť texty, možno vás osloví viac. Tu už sa v podstate dostávam k tomu hlavnému, a to je hudba.

Album začína „Introm“, ktoré vyúsťuje do skladby „Spoveď“. Tá je vhodne zasadená ako prvá skladba, pretože jej začiatok je naozaj majestátny. Dobrú minútu hrajú len samotné nástroje, ktoré predznamenávajú ústrednú melódiu, ktorá sa v neskorších častiach opakuje. Album plynulo pokračuje skladbou „Dve tváre“, ktorá má vyslovene metálový začiatok, no so spevom sa zmení na metalcore. Nasledujúca skladba „V tme“ bola zverejnená aj formou videoklipu. Chalani vedeli prečo ju vybrali ako ukážkovú. Táto skladba je inštrumentálne veľmi rozmanitá a veľa podľa môjho názoru robí aj samotný spev. Bicie na konci gradujú atmosféru paľbou. Zároveň je táto skladba až rádiová a zo všetkých ostatných na albume prečnieva aspoň podľa môjho názoru najviac. AAN používa v mnohých skladbách podobnú štruktúru a tak aj skladba „Pokúšanie Diabla“ začína pozvoľna inštrumentálne a až po pol minúte sa pripája aj spev. Skladba „Stále tu“ tvorí akýsi protipól oproti zvyšku, keď ako jediná začína v pomalšom tempe a s čistým spevom. Prekvapenie pokračujú aj v skladbe „Nikomu never“, pretože tu sa spevák uchyľuje až k hovorenému slovu pripomínajúcemu rap za chodu množstva sekaných riffov, prípadne držaných riffov, ktoré gradujú celú skladbu spolu s naliehavými vokálmi. Po tejto pomerne nátlakovej skladbe prichádza opäť viac melódie, trochu „uvoľnenia“ so skladbou „Čierne Vrany“. Album sa končí bonusovou piesňou s názvom „V mene pomsty“. Práve túto skladbu by som ja osobne bez problémov oželela. Považujem ju totiž za najmenej prepracovanú zo všetkých a dokonca aj spev sa tu pohybuje na tenkej hrane falošnosti, ktorá na živom koncerte nemusí dobre vypáliť. Naopak, posledná skladba (ak by sme nerátali bonus) „V útrobách existencie“ by bola aspoň pre mňa ideálnou na zakončenie albumu.

Ako z týchto krátkych popisov k niektorým piesňam môžete vycítiť, hudba AAN je rozmanitá a chalani sa neboja pracovať s rôznymi prostriedkami. Musím špeciálne vyzdvihnúť prácu hlavného, no aj druhého vokálu, ktoré dodávajú spolu s výborne zahratými partami všetkých nástrojov tú správnu šťavu. Takto nejako si predstavujem ideálny vokálny prejav. Ak vám tak ako mne sadne ešte aj farbou, tak zaručujem po tejto stránke veľkú spokojnosť s celou nahrávkou. Naozaj klobúk dole pred týmto spevákom. Pýtate sa asi prečo? V prvom rade, nie je veľa spevákov, ktorí utiahnu aj pomerne vysoké polohy. Tomáš z AAN dokáže vyspievať vysoké party, no nemá problémy ani s vreskom, hovoreným slovom, ktoré prechádza do napríklad do growlu, alebo už spomínaného screamu. Veľmi dobre intonuje, výborná je aj jeho zrozumiteľnosť (toto je jedna z najťažších úloh dobrého speváka) a zo skladieb ako keby ste cítili energiu. Niektoré skladby považujem za príliš natiahnuté a možno by som ich trochu presekala a zhutnila. Čo sa týka inštrumentálnej zložky (gitary, bassa, bicie), tu nemám žiadne výhrady. Jednotlivé riffy sú citlivo zasadené, striedajú sa nálady, ktoré dokresľujú celkovú náladu albumu.

V kocke by sa dal nový album All aganst nothing zhodnotiť ako po inštrumentálnej stránke vyspelé dielo s dobrým čistým moderným zvukom a tiež veľmi rozmanitou speváckou zložkou. Ak máte radi aj melodickejšiu formu metalu, kombinovanú s ďalšími žánrami, ako napríklad metalcore, určite si tento album zaobstarajte. Pre mňa jedinou tienistou stránkou sú texty, no ak v tomto smere nie ste nároční, určite sa vám bude album páčiť.

Hodnotenie 8/10

Autor: Mrtvolka

Zdieľaj