Recenzia – Gloom – Awaken – Slovak Metal Army 2020

Po očiste prichádza prebudenie, možno…Je však toto precitnutie dostatočne, aby neupadlo do zabudnutia? Bola táto očista dostatočná na to, aby človek mohol naozaj začať vnímať?

Gloom sa vrátil po 3 rokoch s novým albumom s názvom „Awaken“. Od poslednej dosky sa osadenstvo kapely nezmenilo a zostava sa ustálila, čo ma veľmi teší. Dá sa týmto spôsobom dobre porovnávať jej vývoj, ale o tom až neskôr. Na úvod teda ešte zopár krátkych informácii k novinke. Gloom sa podarilo upísať slovenskému vydavateľstvu Slovak Metal Army, a aj napriek neľahkej situácii (snáď netreba vysvetlovať) sa im podarilo vydať ho vo fyzickej podobe. Nosič sa po dlhšom čase dostáva aj mne do rúk. Ak vás uspokojí aj online verzia, novinka je dostupná na všetkých online platfomách. Na albume nájdete 9 skladieb s celkovou dĺžkou nad 44 minút.

Hneď na úvod vás upúta vcelku vydarený cover, ktorý hneď evokuje náladu a štýl hudby. Mne osobne veľmi ulahodil aj pohľad na fyzickú verziu, ktorá má rovnakým námetom potlačené CD a obsahuje aj booklet so všetkými potrebnými informáciami. Vždy ma poteší, keď si kapela dá záležať aj na takýchto detailoch. Texty sú písané po anglicky, a to v prípade Gloom aj schvaľujem, keďže v slovenskom znení si jednotlivé skladby ani neviem poriadne predstaviť. Uznajte sami ako by to znelo v Slovenčine, napr. skladba Lovecry – „Snívam o tebe, princezná môjho života, ukáž mi cestu do tvojho požehnaného srdca“…asi netreba pokračovať 😊. Angličtina tu zohráva naozaj dôležitú úlohu. Texty sú teda vo veľkej miere témami štýlovo klasické, v tom zmysle, že sa zaoberajú hlavne nešťastnou láskou, nešťastným osudom, prázdnotou, bolesťou a pod.

Gloom zostal aj na novinke žánrovo verný gothic rock metalu, teda melodike, ktorú v ich prípade tvorí hlavne spev (ženský, mužský), klavír a gitara. Vplyvy cítiť hlavne vo Fínsku, či už Sentenced, alebo aj komerčne známych HIM. Prvá spomínaná skupina sa tu neocitla náhodou. Na najnovšom albume Gloom totiž nájdete práve cover ich skladby s názvom „Bleed in my arms“. V porovnaní s originálom je skladba takmer totožná, len prevedená do Gloomovskeho šatu s inou farbou vokálu. Zlatého slávika v melodickej metalovej scéne by som jednoznačne udelila frontmanovi kapely – Martinovi. Frázovanie, intonácia, farba hlasu, jednoducho všetko znie na nahrávke výborne a zapadá do celkovej hudby a atmosféry albumu. Vidieť tiež jeho veľký progres oproti predošlému albumu. Oproti predchodcovi má novinka taktiež viac ženských spevov, či už na zvýraznenie slohy, alebo ako partnera v „dialógu“. Celkovo je album viac zhustený, viac navrstvený ako predošlý počin. Zvuk mi pripadá oproti Catharsis ešte viac vyčistený. Predpokladám, že požiadavka kapely bola, aby vynikli hlavne spevy, klavír a gitara, čo sa aj vydarilo. Bicie a bassa sú trochu v ústraní, ale keby sa niekto zameriaval na tieto dva nástroje, „načítať“ ich party by tiež nebol problém. Občas príjemne prekvapia aj niektoré gitarové party (napr. skladba Everything Ends a ďalšie) a klavír nevtieravo dotvára atmosféru celého albumu (a to veľmi nie som fanúšikom klavíra v metale).

Najviac sa mi do hlavy zaryla hneď prvá skladba „Feel the Pain“, ktorá je podľa mňa aj najväčšou hitovkou celého albumu. Druhá veľmi dobre zapamätateľná skladba je pre mňa Hollow“ vďaka svojej úvodnej melódii, ktorá sa viackrát opakuje. Aký by to bol gothic rock bez poriadnej balady. Tá sa objavuje na albume až ako siedma v poradí s názvom „Lovecry“ a dá sa povedať, že stavia hlavne na gradácii.

K inak pomerne silnému albumu mám dva hlavné body. Celkový hrací čas sa mi zdá byť až príliš natiahnutý a melodika niektorých piesní sa mi trochu zlieva. Na rozdiel od Catharsis sa mi trochu ťažšie hľadali dobre zapamätateľné melódie, ktoré sa zaryjú do mozgu. Druhá vec, ktorej vyslovene nerozumiem je, prečo sa ako posledná skladba na album dostala skladba s názvom Noose“ a nie Epilogue“, ktorá by bola logickým rozuzlením a koncom celého albumu. Samotný názov tomu aj nasvedčuje. Jediným dôvodom, ktorý ma napadá je moment prekvapenia a poslucháč sa poteší, že vlastne ešte nie je koniec.

Gloom pripravili pre svojich fanúšikov, aj budúcich objaviteľov príjemnú, kvalitnú a veľmi dobre stráviteľnú nahrávku. Na Slovensku sa ako jedna z mála kapiel prezentujú na poli gothic metalu a vďaka tomu si nájdu určite cestu k širšiemu publiku. Ak ste otvorení aj melodickejším metalovým štýlom, určite si prídete na svoje.

Hodnotenie 8,5/10