Mark Riddick: Umenie vytiahnuté spod rozpadnutej krypty

Už sme tu dlhší čas nemali článok, ktorý sa nezaoberá striktne iba hudbou, ale umením v širšom rozsahu. V prípade Marka Riddicka je slovné spojenie širší rozsah naozaj na mieste. Medzi fanúšikmi prevažne extrémnej scény je známy ako vynikajúci maliar a jeho diela s hrdosťou prijali mnohé kapely. Stačí sa len rozhliadnuť niekde na koncerte a na oblečení nejedného vyznávača hluku nájdete nejaký morbídny motív, za ktorým stojí práve tento pán.

Mark Riddick sa narodil 24. júna 1976 v Bossier City v Louisiane (pochádza z dvojičiek a so svojim bratom Mikom hral v niektorých kapelách, či projektoch ako Grave Wax, Moonrot, Equimanthorn, Unearthed…). Od roku 1991 začal ilustrovať demá, vytvárať logá atď. kapelám, fanzinom a aj vydavateľstvám v totálnom metalovom undergrounde. V roku 1998 ukončil štúdium na Greensboro College v Severnej Karolíne v odbore výtvarných umení a odvtedy sa naplno venuje prácam hlavne pre metalové podzemie. Okrem toho prispel niekoľkými prácami k seriálu Metalocalypse, vydal niekoľko kníh zaoberajúcich sa jeho tvorbou (Compedium of Death – 2012, Logos from Hell – 2015 a Morbid Visions – 2016), objavil sa v mnohých časopisoch ako Kerrang!, Terrorizer, Legacy či Metal Hammer. Mimo death metalu a extrémnej scény tvoril dokonca aj pre Justina Biebera, Rihannu, alebo niektoré odevné značky.

Ako som vyššie spomínal, že v prípade tohto chlapíka sa jedná o multitalentovaného umelca, tak popri grafických prácach tvoril aj priamo hudbu. Už som zmienil niektoré kapely, v ktorých sa ocitol s jeho bratom, ale bolo toho samozrejme viac. Ja osobne za jeho najpodarenejší hudobný projekt pokladám Fetid Zombie, kde je zodpovedný za všetky nástroje a od roku 2007, kedy položil jeho základy, stihol vydať šesť albumov a obrovské množstvo splitiek. Aktuálne figuruje na zozname celkom rozbehnutého vydavateľstva Transcending Obscurity Records (napríklad spolu s kapelami ako Master, Paganizer, De Profundis, Gods Forsaken, alebo aj Slovákmi ONO).

Myslím, že by nebolo zlé si pripomenúť nejaké albumy, ktoré sa hrdo prezentujú artworkom z dielne maestra Riddicka.

 

Arsis

Visitant

Agonia Records, 2018

Zase tak veľa kapiel, ktoré by defacto celú svoju kariéru zverili do rúk jedného umelca nie je. Jednou z výnimiek sú Američania Arsis. Môžno je aj trochu prekvapením, že sa nejedná o kapelu holdujúcu práchnivému old school death metalu, ale táto banda si to od svojich začiatkov krúti skôr v technickom, melodickom a moderne znejúcom death metale na spôsob povedzme The Black Dahlia Murder. Aj keď v ušiach fans majú väčší cveng zrejme staršie albumy, ja som vyberal album asi s najkrajším obalom. Tým je zatiaľ posledný album Visitant, kde by zrejme aj Ján Žižka pomocou jedného oka poznal prácu Marka Riddicka.

 

Avulsed

Revenant Wars, EP

Unholy Prophecies, 2013

Teší ma, že Mark Riddick obdaril svojim umením aj jednu z mojich srdcoviek. Starý požierač ľudských mršín Dave Rotten a jeho zombie cannibal squadra Avulsed vydala v roku 2013 dvojskladbové EP Revenant Wars. Je to také milé miníčko, ktoré sa okrem jednej autorskej, titulnej skladby Revenant War, honosí aj prastarým coverom Sentenced to Death od švédskych Nihilist z prvého dema Premature Autopsy (pre histórie neznalých, Nihilist bola ranná verzia Entombed). No zo samotného obalu dýcha hniloba a puch rozkladajúcich sa tiel. Ako inak, všakže.

 

Centinex

Subconscious Lobotomy (reedícia)

Pulverized Records, 2013

V roku 1992 vyšiel debutový album Subconscious Lobotomy švédskej kultovke Centinex. V roku 2013, kedy bola kapela ešte rok neaktívna, ale comeback sa už pravdepodobne rodil v hlavách jej členov, prišlo vydavateľstvo Pulverized Records s reedíciou, na ktorej obale sa nepodieľal nikto iný ako Mark Riddick. A povedzme si otvorene, hocičo by bolo lepšie ako ten celkom detinský obal pôvodnej verzie. Ale maestro aj tu predviedol svoje majstrovstvo a posunul tak celý album o level vyššie.

 

Deathrite

Revelation of Chaos

Prosthetic Records, 2015

Renesancia švédskeho zvuku death metalu sa asi najviac udomácnila v Nemecku. Ak nepočítame Fleshcrawl, ktorí si idú v rytme Škandinávie od pradávna, tak z relatívne mladších kapiel sú na výslní najviac Revel in Flesh. Ale netreba zabúdať ani na Deathrite z Drážďan. Minulý rok dokonca niekedy na jeseň hrali v Nitre, ale veľa fanúšikov nenalákali. Čo je ale škoda. Ja by som ale rád zmienil album z roku 2015 Revelation of Chaos, ktorý zdobí obal, za ktorým stojí náš starý známy. Takže anjel smrti, nejaké hroby, proste klasika.

 

Disastrous Murmur

Skinning Beginning 1989-1991

Floga Records, 2017

Aj rakúsko má svoje metalové legendy. A tým nemyslím iba Belphegor, alebo Pungent Stench. V oveľa undergroundovejších vodách pláva loď menom Disastrous Murmur. Táto kapela si urobila meno najmä svojím debutovým albumom Rhapsodies in Red z roku 1992. Ešte predtým však vydala dve demá a jeden singel, ktoré sa v roku 2017 dočkali pekného spoločného vydania pod názvom Skinning Beginning 1989-1991. Na celkom nezvykle bielom podklade obal tohto albumu opäť zdobí dokonalá práca pána s iniciálami M. R.

 

Deranged

Morgue Orgy, EP

Sevared Records, 2013

Ja viem, že Švédsko je synonymom pre chrastivý old school death metal, ale aj jeho brutálnejšia podoba má svojich zástupcov v tejto severskej krajine. Medzi tie mená, ktoré v tejto škatuľke najviac žiaria, patria bezpochyby Deranged. Kto ste už niekedy túto mašinu videli, viete o čom hovorím. No a v roku 2013, medzi albumami Cut Carve Rip Serve a Struck by a Murderous Siege potešili svojich fanúšikov aj päťskladbovým EP, ktoré má na obale hlavu, ktorá toho už má za sebou zrejme celkom veľa.

 

Gutslit

Skewered in the Sewer

Coyote Records, 2013

Len tak pozerám, že rok 2013 bol pre Marka celkom plodný. Neviem koľkí z vás majú prehľad o metalovej scéne v Indií, ale u mňa to veľké terno nie je. Ale partiu štyroch borcov, ktorí milujú turbany tak isto ako brutal death metal, samozrejme poznám. Gutslit v už spomínanom roku 2013 vydali svoj nehorázny debut Skewered in the Sewer. Extrémna hudba vyteká z tohto albumu ako potoky krvi z chrámu bohyne Kali a ako štartovací rošt pre svoju kariéru si nemohli priať nič lepšie.

 

Holycide

Toxic Mutation, EP

Xtreem Music, 2015

Už som tu spomínal Avulsed, ale Dave Rotten je podobný workoholik ako Mark Riddick a tak je celkom logické, že svoje nápady delí do množstva projektov. A Holycide majú ale aj tak diametrálne odlišnú hudobnú formu ako Avulsed. Thrash metal je to, čo tu hučí, priatelia. V roku 2015, ešte predtým než došlo na prvý full album Annihlate… Then Ask!, prišlo toto natlakované EP. A treba povedať, že s hudobnou zložkou plne korešponduje aj obal, z ktorého dýcha taký duch napr. Sodom.

 

Lik

Carnage

Metal Blade Records, 2018

Čo vznikne ak sa dajú dokopy bývalí, alebo súčasní členovia kapiel ako Katatonia, Bloodbath, Siebenburgen a mnohých ďalších? No zas a znova sa ocitneme pri tabuľke s menom old school death metal. Album Carnage od Lik som mal, ak si dobre pamätám, vo svojom koncoročnom rebríčku vysoko ja, ale aj kolegyňa Petra. Okrem skvelej hudobnej náplne za tým určite stál ale aj zrakový vnem, ktorému ulahodil nádherný obal.

 

Torture Killer

I Chose Death, EP

Dynamic Arts Records, 2012

Zrovna nedávno som zaboril svoj sluch do prvého albumu For Maggots to Devour. My sa ale presunieme o niekoľko rokov ďalej (medzitým sa tento pôvodne revival Six Feet Under stretol so svojim vzorom Chrisom Barnesom, ktorý s nimi nahral skvelý album Swarm!) a dostaneme sa až k roku 2012, kedy prišlo na rad EP I Chose Death. Bola to už nejaká doba, čo som o kapele nepočul a tak som bol príjemne prekvapený, že stále fungujú a zo svojej pozície ani z ďaleka neustupujú. Pôsobivý bol taktiež obal na ktorom sa vynímala zloženina lebiek.

Officialhttp://riddickart.com/

Facebookhttps://www.facebook.com/riddickartillustration

Mrkva

Autor: Mrkva

Zdieľaj