Recenzia – Kruton – Šeď Strachostánků – Support Underground – 2019

Názov môže byť veľmi často zavádzajúci a aj v prípade pražákov Kruton som sa oklamal. Podľa názvu a sčasti aj loga som si to hneď hodil do thrashovej priehradky, kde sa na prílišnú vážnosť a serióznosť nikto nehrá. Ale už obal mi naznačoval, že sa asi mýlim, a nasledujúca ukážka z netu to len potvrdila.

V prípade nahrávky Šeď Strachostánků, zatiaľ tretej na konte kapely, ide o veľmi ambiciózne dielo, ktoré má presahy aj do oblasti literatúry. Súčasne s audio nahrávkou totiž vychádza v nakladateľstve Maťa aj kniha, ktorú som však k dispozícii nemal. Nápad je to v každom prípade zaujímavý a prináša niečo navyše.

Čo sa ukrýva za minimalistickým, ale dizajnovo veľmi pekným obalom od Antonína Handla? Šeď strachostánků by sa dala zaradiť do škatuľky technical thrash metal, ale bolo to by veľmi zjednodušujúce. Hodinová stopáž, 5 plnohodnotných kompozícií, pomedzi to nejaké tie medzihry, a už je asi každému jasné, že nejde o ľahké počúvanie. Časté sú presahy mimo thrash, nezaprú sa vplyvy extrémneho metalu, niekedy sa dokonca objaví ozvena nesmrteľných Death. Na druhú stranu, významnú rolu hrá aj klasický heavy metal, kto má rád Asmodeus, najmä ich novšie albumy, Šeď Strachostánků by sa mu mohla pozdávať. Nájdu sa aj časti, ktoré do metalovej krabičky nespadajú vôbec, napr. medzihry a chillout pasáž s dominantným klavírom na konci druhej II. – Balet stínů. Pri počúvaní som si viackrát povedal, že daná časť sa mi na niečo podobá, či už zvukom gitár, frázovaním vokálu, prípadne melódiou, ale príliš ma to netrápilo, pospájané to je dobre a vo výsledku originálne.

V nahrávke sa orientuje pomerne ťažko, dlhé kompozície sa výrazne menia a motívov sa vystrieda slušné množstvo, takže sa neraz stratíte. Po hodinke počúvania budete vyšťavení, relaxačne by som si album nepúšťal. Takže opäť nahrávka, ktorá dá poslucháčovi veľa, ale si aj veľa vyžaduje.

Podľa očakávania, keď vychádza súčasne aj kniha, sú texty hutne poetické a spája ich jednotný koncept, resp. príbeh. Ich autorom je Vojtěch Šarše. Musím sa priznať, že často som príliš nerozumel o čom sú, to by som potreboval asi sprievodný koment, ale do hudby sa hodia, a napriek tomu, že texty v materskej reči (tu myslím slovenčina/čeština, však si rozumieme) vedia byť zákerné a zhodiť nahrávku, tak Šeď Strachostánků tu neutrpela nič, naopak, ešte je to vďaka českým textom o level vyššie.

Zvuk nahrávky je trochu neučesaný, osobne mám taký rád a je to pre mňa plus, ale nemusí sadnúť každému. Nahrávalo sa v štúdiu Wariete, mix a master mal na starosti Jan Bláha, nahrávku obohatili aj Mariana Lišková (cello), Josef Vodička (piano) a Esferas kvarteto. Kruton v základnej zostave Martin Strnad (g, v), Jan Rameš (g), David Pospíšil (d), Jérôme Totti (b) vydali zaujímavú ambicióznu nahrávku, ktorá má veľký potenciál, už len aby sa dostala do čo najviac uší. Páni idú málo frekventovanou cestou a zaslúžia si pozornosť. Takéto nahrávky nevychádzajú každý deň.

Hodnotenie: 8,5/10