Recenzia – EPISTEMY – Death in Agony

Opäť možno začnem trochu netradičným spôsobom. Prvé, čo mi udrelo do očí pri tejto kapele, bol názov a možno sa pýtate prečo? Slovo Epistemy je totiž novotvar, čiže úplne nové slovo odvodené od koreňa Epistémé. Skúste zadať do googlu Epistemy a hneď v prvom výsledku Vám „vypľuje“ práve túto trnavskú skupinu. Ak to bol zámer, musím povedať, že veľmi vydarený. V každom prípade, chalani pri názve vychádzali z filozofického pojmu – Epistémé (έπιστήμη), alebo Epistéma, ktorá je niečo v mysli človeka, čo ho núti robiť veci tak, ako ich robí a nie inak. Má v mysli zafixované, že to robí automaticky a nemusí nad tým ani rozmýšľať. Ale, dosť bolo o názve, ktorý s hudbou nesúvisí. Poďme si radšej predstaviť v krátkosti kapelu a jej prvý hudobný počin.
Epistemy hlásia začatie svojej činnosti niekedy počas roku 2012 v meste Trnava. O založenie sa pričinili hlavne dvaja členovia z už neexistujúcej skupiny Chemotherapy – Mystiman a Padre (aj ex-Darkside). Svoje posty z predchádzajúcej kapely si ponechali – Mystiman figuruje v Epistemy ako spevák a Padre hrá na gitaru. Druhú gitaru si na starosť zobral Marek z Darkside a Dismay, basu drví Slayo a za bicie zasadol Boris. Partiu tým pádom tvoria z veľkej časti už skúsení hudobníci. Ak ste sa nestratili vo všemožných ex – kapelách, zosumarizujem, že Epistemy tvoria piati páni (2 x gitara/ back vokál, spev, basa, bicie). Posty rozdelené, ostávalo už len pustiť sa do vymýšľania piesni, aby bolo čo hrať pre budúcich fanúšikov.
Na svetlo sveta sa v roku 2014 spolu s prvými koncertami dostáva aj prvé CD tejto kapely – nazvané Death in Agony (čiže v preklade v celku brutálny názov albumu – „Smrť v extrémnej psychickej a fyzickej bolesti alebo v krátkosti v agónii“). Album chalani nahrali v SHAARK štúdiu Bzenec a CD si vydali vlastným nákladom. Mne osobne sa do rúk dostala verzia, ktorá mala z tlačiarne vytlačený predný obal. Ohľadom tejto stránky Vám tým pádom nemám veľmi čo viac povedať. Na mojom exemplári sú všetky potrebné informácie ako je názov kapely, názvy piesní, ich dĺžka hrania. Neviem či originálny booklet obsahuje aj texty piesni a ďalšie informácie, ale verím, že áno. Ak sú však aj ostatné CD v podobnom štýle, dúfam, že sa kapele podarí čoskoro nájsť vydavateľa, ktorý by im pomohol aj s touto stránkou, ktorá samozrejme ešte nič nevypovedá o hudbe.
Poďme sa pozrieť bližšie na zub albumu. Čo sa týka škatuľky, Epistemy hrajú v dnešnej dobe už nie veľmi často vyskytujúci sa death metal a tým myslím death metal rokov 90-tych alebo inými slovami old school death metal. Domnievam sa, že Epistemy vyplnili „prázdne miesto“ popri rozmáhajúcich sa iných metalových odnožiach. Mne osobne príde ich pôsobenie na scéne ako vítané osvieženie, o to viac, že ich hudba je podľa mňa dobre stráviteľná pre staršie ročníky, ktoré vyrastali na „klasike“. Ak by som mala prirovnať Epistemy k inej kapele zo Slovenska, mne osobne ich tvorba najbližšie ladí k našej metalovej legende – Depresy. Dúfam, že sa páni z oboch kapiel nenahnevajú. Zo zahraničných zoskupení mi niektorými piesňami pripomína Vader, či Bolt Thrower.
V tejto časti by som ešte rada som podotkla jednu vec, ktorú si môžu všimnúť len tí, ktorí poznali hudbu Chemotherapy. Či sa Vám to chalani páči, či nie, občas mi Vaša hudba pripomína práve staré piesne tejto zaniknutej kapely. Istá podobnosť však môže súvisieť s tým, že v Epistemy sa nachádza Padre, ktorý sa podieľal na tvorbe piesni aj v Chemotherapy.
Album sa skladá z deviatich piesní. Začína sa introm (označené ako číslo 1), ktorého pôvod (film? dokument?) sa mi nepodarilo vypátrať. Aj intro môže naznačovať príklon kapely k „tradíciám“ death metalu, nakoľko podobné úvody boli u death metalových kapiel deväťdesiatych rokov v celku populárne. Plynule nadväzuje pieseň Death in agony, ktorá dala názov celému albumu. Je jedna z tých pomalších na albume, zato Vám však pravdepodobne dobre utkvie v hlave chytľavá gitarová linka. V niektorých piesňach, ktoré ešte spomeniem, tvoria podľa môjho názoru gitarové melódie základ úspechu. V ďalšom bode ma upútal spev. Je to totiž growling, ktorému je aj pri menšej snahe poslucháča dobre rozumieť. Vokály sú podporené v niektorých piesňach back vokálom, ktorý aspoň vo mne evokuje zvýraznenie nálady, vytvorenie akéhosi efektu echa a tým pádom aj zdôraznenie textu, ktorý spieva hlavný vokalista. Po pomalšej dvojke, nasleduje tretia pieseň nazvaná „Hades Kingdom“, ktorá Vás zároveň zobudí. Hneď od začiatku sa na Vás valí nekompromisný vokál Mystimana, zhruba v strede síce prichádza krátka pauza, kde sa do popredia dostávajú gitary, no po chvíľke dostáva priestor opäť vokál, aby „vyrozprával zvyšok“. Štvrtá pieseň nazvaná „Old Demons“ je opäť pomalá, s už spomenutou dominantnou gitarou, ktorá sa Vám zarýva do mozgu. Piata „Verdon Massacre“ začína krátkym introm, v ktorom sa ozývajú zvuky príznačné pre vojnu a v tomto duchu sa nesie textovo a aj hudobne. Práve pri tejto piesni som si spomenula na Vader, u ktorých sa vojnová tematika objavuje často. Skladba „Black rider“ opäť pokračuje v podobnom znení ako predošlá. Nemôžem si však pomôcť, oproti zvyšným sa mi zdá byť „obyčajná“ v tom zmysle, že si po vypočutí ostatných skladieb z albumu na ňu „nespomeniete“. Mne osobne sa páči siedma pieseň – „Shamans ritual“. Navonok pôsobí možno jednoducho, no mňa oslovila svojou mólovou, trochu do black metalu idúcou melódiou, trochu mi naozaj pripomínala nejaký rituál. Pôvodne som o skladbe „Old Demon“ plánovala napísať, že ide o death metalový „slaďák“. Po vypočutí „Frozen“ som si to rozmyslela. Na začiatku som mala pochybnosti, či ide stále o tú istú kapelu. Pieseň totiž začína klavírom, pridáva sa gitara, bicie a terapiu šokom dokončí čistý vokál, ktorý sa neskôr mení na growling. Musím priznať, že melódia je veľmi chytľavá, atmosférická, ale pieseň sa kompozične úplne vymyká zvyšku albumu. Po „Frozen“ už ani neviete, čo máte čakať a tak sa oddáte osudu. Deviata pieseň „War in the sky“ milovníkov death metalu určite poteší, má proste „gule“ a doslovne imituje vojnu, cítite sa, ako keby Vám okolo hlavy lietali guľky. Posledná pieseň „Die“ je opäť veľmi melodická, pomalšia a aby ste si náhodou nemysleli, že Frozen bola len Vaša halucinácia, budete mať možnosť opätovne počuť klávesy a čistý vokál.
Na albume dominujú texty o vojne, smrti, bolesti a podobne, v čom opätovne vidím už viac krát spomenutý old school death metal. Kapela sa nakoniec aj sama hlási k tejto metalovej odnoži. Zvukovo je album na veľmi dobrej úrovni, zvuk je čistý a surový. Mám len jednu malú výhradu, ktorá sa týka bicích. Akosi mi pri nich chýba viac rýchlosti, myslím si, že je ešte čo zlepšovať. Epistemy ma však svojou hudbou celkovo pozitívne oslovili a dúfam, že v našliapnutom smere budú aj naďalej pokračovať. Ich debutový album stojí za vypočutie, pretože ide o veľmi rozmanité piesne, čiže nuda Vám nehrozí. V súčasnosti sa snažia aj aktívne koncertovať v rámci Slovenska (zatiaľ skôr len západná časť) a Čiech, ktoré sa stretávajú s dobrou odozvou. Držím teda chalanom z Epistemy palce v ďalšom napredovaní a nech Vás death metalová múza neopustí!
Viac informácií o kapele:
facebook
bandzone