Recenzia – Čo slabšieho prešlo cez METALGATE minulý rok?

Pokiaľ ste čítali prvú časť tohto dvojdielneho seriálu, mohli ste zistiť, že sa tu zaoberáme nahrávkami, ktoré vyšli pod krídlami vydavateľstva METALGATE RECORDS. V prvej časti som rozobral tri nahrávky, ktoré ma výrazne nadchli a tým pádom skončili s vysokými hodnoteniami. Teraz je čas ísť trochu nižšie z kopca, síce až také výrazné to nebude, hlavne pri prvej nahrávke, no druhá už bude trochu skok zo schodov kvality. Poďme na to!

SIX DEGREES OF SEPARATION – „The Hike & Other Laments“ (2013, METALGATE RECORDS)

Pri týchto pánoch je veľmi ťažké napísať niečo originálne, pretože ich hudba ma svojím originálnym prevedením úplne zmetie zo stola. I napriek tomu musím hneď ako prvé podotknúť a to je vlastne aj to, čo ma najviac mrzí a čo zráža kvalitu nahrávky nižšie, že ich originalita bojuje proti nim. Ako to myslím? Nuž tak, že ich vlastný ksicht sa zároveň pre nich stal akousi klietkou, z ktorej sa nevedia vymaniť a dostať. Je to dosť paradoxné, keďže väčšina kapiel po nájdení vlastnej tváre vyťaží z toho čo najviac a následne rozširuje mantinely svojho vytvoreného žánru. Tu sa mi však zdá, že mantinely sa akoby viac zamurovali a nepustili nikoho ani o krôčik ďalej. Dokonca mám pocit, že sa polievočka už príliš dlho varí stále dookola bez zmeny jedinej prísad. Nehovorím, že je to odkopírované do bodky, no často narazíme na ten pocit: „toto som už raz počul“ a to si stačí len pustiť predchádzajúce nahrávky, hlavne „Of Us“.

Pokiaľ by sme zabudli na tento fakt, tak nahrávka znie veľmi prirodzene a sviežo, nádherné melodické hrátky v skladbách „The Hike“ či „For Jana“, ktoré svojou prácou s melodikou fakt berú dych. Na druhej strane tu narazíme na hluché miesta, ktoré nám dokopy nepovedia nič, ako vzor môžem použiť hneď prvú skladbu „Calm Between The Storms“ alebo piatu „The Hike II“.

K výkonu speváka sa už pomaly nedá napísať nič negatívne. Doctor si vytvoril úplne identický a svojský vokál, vďaka čomu ho spoznáte snáď aj vo veľkom dave na námestí v Bangkoku, keby na vás zakričal.
Menšie námietky by som mal aj k zvuku, ktorý mi príde trochu umelý a hlavne nevyrovnaný, gitara a bicie sa nám trochu strácajú, dokonca bicie pôsobia až takým vlažným dojmom a sú zabudnuté niekde v diaľke.
Pokiaľ si to tak spojíme, tak musím povedať, že album hlavne trpí vďaka svojej uzavretosti v sebe samom a bojí sa ísť na výlet, hoci aj malý. Zároveň tu nájdeme kopu skvelých melodických vychytávok či hluchých miest. Pokiaľ by som predtým nepočul album „Of Us“, tak by som dal tomu 7, no takto musím ešte kúsok ubrať.

Hodnotenie: 6/10

Odkazy na kapelu:

RETURN TO INNOCENCE – „The Ring of Moon“ (2013, METALGATE RECORDS)

Rok 2010 predstavoval pre kapelu RETURN TO INNOCENCE začiatok útlmu až do momentu, kedy sa Aleš rozhodol v roku 2013 opäť oživiť kapelu, keďže s CRUADALACH ukončil spoluprácu. Na bubenícku stoličku zasadol starý známy Hektor a to by sme mali základ kapely. Aby sa doplnilo každé voľné miesto v ich symfónii nového albumu, tak si popozývali peknú paletu hostí, najvýznamnejší Daniel Vaněk (Mindwork, Aleš Brichta Project) a Roman Freisleben (Unborn).

Najslabšou stránkou celého albumu je to, o čom si myslia, že je ich najsilnejšia, ako to vyznieva z celkového postavenia štruktúry albumu. Na základ je použitý nevýrazný až vatový gitarový základ, v ktorom absentuje akýkoľvek zaujímavý riff. Aby sme zase až tak nekrivdili, tak v skladbe „(R)evolution“ narazíme na deathmetalovejší riff, ktorý môžeme zaradiť do kategórie „riff, ktorý upúta pozornosť na seba“ a to by tak bolo všetko. Na to celé je vrhnutá plejáda symfonických aranžmánov a vsuviek, ktoré úplne pohltia gitarovú sekciu albumu. Nakoniec nám z toho vznikne symfonická masa plná rušivých a do atmosféry nezapadajúcich prvkov, ktoré celú nahrávku skôr zhadzujú nižšie ako posúvajú vyššie.

Paganské refrény a zbory majú taktiež svoje neodmysliteľné miesto v tejto hudobnej mase. Rád by som napísal, že našťastie, no pravda je iná. Najkrčmovitejší refrén je v skladbe „Tristan´s Dream“, ktorý navodzuje až pocit, že pri jeho spievaní a súbežnom pití pív si silno búchajú do hrudí, akí sú oni silní bojovníci. Neviem či práve toto bolo cieľom, pokiaľ hej, tak gratulujem.

Najkladnejším prvkom nahrávky je multivokálny prejav, za ktorý môžu hlavne ďakovať hosťom. Od slušných ženských melodických spevov, ktoré príjemne ozvláštňujú celok, cez deathmetalový growl, až po blackmetalové škreky, ktoré dosiahnu extrém až Filthovského formátu v skladbe „The Resigned World“. Proste pestrá plejáda vokálov, ktoré nahrávku posúvajú do pozitívnych vôd.

Chalanom sa podarilo vytvoriť dosť nevýrazný album, ktorý hlavne trpí veľkým navrstvením symfonických prvkov a tie nahrávke veľmi ubližujú. Celé to zachraňuje pestrá paleta hostí. Z celkovej ponuky METALGATE z minulého roka je rozhodne tento album najslabší.

Hodnotenie: 4,5/10

Odkazy na kapelu: