Recenzia – Synapse Failure – Submissively Welcome Death – Support Underground – 2019

Synapse Failure nepredstavujú na slovenskej scéne príliš známe meno, ale o novú krv v tomto prípade nejde. Kapela, oficiálne z obce Bošany, teraz ako píšu na svojom profile Námestovo + Bošany, existuje už od roku 2009, kedy sa sformovala z ruín kapely Disgrace Fall. Nasledovali úplne klasické problémy s vhodnými hudobníkmi, najmä bicie, ale v roku 2019 konečne dospeli k debutovému plnohodnotnému albumu s názvom Submissively Welcome Death, ktorý sa k vám dostane aj vďaka vydavateľstvu Support Underground. V zostave Michal Štrbka (b,v), Peter Benko (g,v), Martin Benko (g), Peter Balušík (d). Posledne menovaného možno poznáte z kapely Caliber X.

Slováci majú death metal radi, vedia ho hrať originálne a zaujímavo, a dôkazom toho sú aj Synapse Failure. Ostrý death metal s množstvom melodických liniek, ale do kategórie melodic death metal vo forme, v akej sa hrá dnes, by som ho nezaradil. Určite sa nájdu prvky v štýle starej göteborgskej školy, vokálne pripomenú ďalšiu kapelu z trenčianskeho kraja, samozrejme Depresy, v istých chvíľach majú aj podobné melodické cítenie. Keď už som spomenul vokál, upresním, že sú hneď dva, o tieto povinnosti sa delia Michal Štrbka a Peter Benko. Do poslucháča nakladajú poriadne, hlboký a škriekavý vokál, pri ktorom som občas spomenul Cattle Decapitation, sa pravidelne striedajú a intenzívne ničia uši, avšak vedia, kedy treba uvoľniť parket.

Na ovládaní nástrojov tiež pekne vidieť, lepšie povedané počuť, že chlapi to vedia a niečo už majú odohrané. Navrstvené ostré gitary najprv perfektne vystavajú nosný riff, jasne odlíšiteľný, kde navyše ide často každá gitara iné a linky sa vzájomne prepletajú. Nechýbajú občasné behačky po hmatníku, v krátkych úderných sólach, ktorých je v jednej skladbe pokojne aj viac, sa prestriedajú obidvaja gitaristi. Do toho drtí basa, ktorá má pekne hlboký zvuk, na správnych miestach ju počuť, ale nie je zbytočne vytiahnutá. Bicie sa neboja poriadnych náklepov a držia nahrávku vo vysokých obrátkach, keď už gitary spomalia, tak to istí v pozadí blast a spomalenie sa nekoná. Žiadny oddych, album sype a reže, ako sa v intre rozbehne, tak skončí až poslednou sekundou nahrávky.

Kompozične sú jednotlivé kúsky pomerne zložité, ale pozornosť v drvivej väčšine prípadov udržia. A nahrávka nie je zbytočne dlhá, ako to niektorých v dnešnej dobe často zvádza. Osem stredne dlhých skladieb, vrátane úvodného inštrumentálneho intro-kúsku, proste tak akurát. Ak by ste chceli len ochutnať, tak odporúčam dvojku In A Sick Brain alebo piatu titulnú s výbornou prostrednou časťou, ktorá je príkladom výbornej práce a spolupráce sólovej gitary, basgitary a bicích, najmä činelov.

Čo možno trochu chýba, je absencia chytľavejších pasáží aj pre neznalých, ktoré by jednoznačne pritiahli na prvú dobrú. Latka kvality je vysoko po celý čas, ale vyslovený hit tu nenájdete. Potenciál tu každopádne je.

Celkový zvuk nahrávky je veľmi prirodzený, moderná „plnotučná“ produkcia bez toho, aby znela umelohmotne. Nástroje nevytvárajú hlukovú stenu, sú jasne čitateľné, ale priestor je vyplnený bez hluchých miest. Veľmi príjemné na uši. O zvukovú stránku a produkciu (spolu s kapelou) sa postaral Juro Kankula v štúdiu Partizánske. V závere tradične spomeniem aj artwork, ktorý je z dielne Phenomena Graphix. Priznám sa, že hlavný motív mi príliš nesedí, krajšie je to vo vnútri, kde nájdete toho oveľa viac, žiadne výseky vrchného obrázku, ako býva teraz zvykom. Takže nakoniec pozitívne dojmy. Musím spomenúť ešte logo (by Simona Hodonová), ktoré je originálne, vyzerá krásne, výborné. Pre tradicionalistov na nášivku ideálne.

Nakoniec som nový album Synapse Failure vychválil viac, ako som pôvodne plánoval. Ale prečo nie, zaslúži si to v každom ohľade, oplatí sa ho mať doma v zbierke. Výborný death metal s množstvom melódií, ktorý poriadne reže a cítiť z neho obrovské množstvo energie. Určite sa nestihnete nudiť ani chvíľu.

Kontakty: