Recenzia – Ashes of Life – Seasons Within – 2020

Nielen slovenskými a českými kapelami žijeme, a nejedna zatiaľ neznáma kapela si zaslúži podporu, pokojne aj z druhej strany sveta. Dnes však nepôjdeme až tak ďaleko, pozrieme sa na Pyrenejský polostrov, kde svoju prvú oficiálnu nahrávku vydávajú Ashes Of Life, napriek existencii od roku 2010. Nemám informácie, čo tých desať rokov robili, v studnici všetkých informácií, teda metalových archívoch, sa nespomínajú ani žiadne demo nahrávky, takže to budem brať tak, že Seasons Within je úplný začiatok.

Žánrovo sa budeme pohybovať vo vodách atmosférického, dalo by sa povedať aj romantického, doom metalu. Také niečo som už dlho nepočúval, nehovoriac o tom, že nikdy nerecenzoval. Dni sú síce čoraz teplejšie a slnečnejšie, ale mnohí aj tak musia sedieť doma, tak pokiaľ netrpíte depresiami, s chuťou sa do tejto posmutnelej nahrávky pustite spolu so mnou.

Trojica (aj keď podľa fotky štvorica) má základňu v Portugalsku, dvojicu Luis Pinto (g) a Tiago Silva (clean v, g, b, programming) dopĺňa Švéd Stefan Nordstrom, ktorý zaobstaral slušné záhrobné chroptenie. Ako ste si istotne zo zostavy všimli, na nahrávke sú bicie programované, čo možno bude niekomu vadiť, ale ja osobne som to neregistroval, takže to berte tak, že pre netrénované ucho je to len informácia.

Atmosféru navodí hneď jednotka Shores, so šumom mora a nárazmi vĺn blízkym takmer všetkým Portugalcom, ktorých život je Atlantikom významne ovplyvnený, takže celkom očakávateľný začiatok. Je to zároveň najdlhšia kompozícia na albume a pre mňa aj najpestrejšia. Jemný inštrumentálny začiatok, melodický stred s vokálom podobným Swallow the Sun, ktorý vyvrcholí v záverečnej časti s hrubým growlom. Napr. v dvojke nájdete len čistý spev, v trojke pre zmenu žiadny nenájdete. Nemá však zmysel rozoberať každú jednu položku, pretože kvalita je vyrovnaná a náladovo je album kompaktný, aj keď nie jednotvárny. Hlavnú rolu hrá hrubý vokál, s čistým hlasom sa šetrí a vďaka tomu nahrávka nestráca tvrdosť.

V prípade Ashes of Life nejde o žiadny funeral doom, skladby sú plné melódií, tempo sa z pomalých rýchlostí často celkom slušne vyhrabe až do melodeath rýchlosti. Počúvanie je prekvapivo ľahké, celý album svižne odsýpa a nepôsobí príliš depresívne, skôr majestátne a melancholicky. Osamelosť a smútok sa vinú celým albumom, ale zároveň cítiť aj zmierenie a možno aj nádej.

Je možné, že doom-maniaci sa budú sťažovať na prílišnú uhladenosť a priateľskosť k poslucháčovi, a v podstate budú mať pravdu. Seasons Within je príjemným spestrením playlistu, ale neprináša až takú hĺbku prežitku a pohltenia, ako od najsilnejších doomových nahrávok očakávame.

Ashes of Life vydali veľmi dobrý, až výborný debut, na ktorom môžu stavať aj do budúcnosti a rozvíjať svoje smutné vízie. Odporúčam ho aj tým, ktorým sa inak zdá doom príliš rozťahaný a nudný. Množstvo melódií, jemný smútok, ale aj poriadna duniaca tryzna.

Kontakty: